Saturday, November 25, 2006

دعواي شخصي، باعث محروميت بين المللي شد


با وجود گذشت بيش از يک هفته از انتشار حکم تعليق فعاليت هاي فوتبال ايران توسط فدراسيون بين المللي فوتبال[فيفا]، سياست گزاران ورزش در جمهوري اسلامي هنوز پاسخ روشني به ابهامات موجود در اين زمينه و چشم انداز تحولات آتي عرصه فوتبال کشور نشان نداده اند. حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيات رييسه مجلس اسلامي با گلايه از سياست "رسانه ملي" در زمينه خبررساني درباره اين موضوع در گفتگو با "روز"، "خودخواهي" و "فدا کردن منافع ملي در پاي منافع شخصي" از سوي مسولين ذيربط را دليل اصلي چنين بحراني در عرصه فوتبال ايران عنوان مي کند. اين گفتگو در پي از نظرتان مي گذرد.

آقاي حاجي بابايي، فدراسيون بين المللي فوتبال همه فعاليت هاي فوتبال ايران را به حال تعليق در آورده است. مسئولان جمهوري اسلامي در طول بيست و هشت سال گذشته بارها از حفظ حريم "امنيت ملي" گفته اند. تحولاتي که منجر به واکنش اخير فيفا در قبال فدراسيون فوتبال ايران شده، از نظر هيات رئيسه مجلس چقدر در راستاي پاسداشت"منافع ملي" کشور قرار دارد؟
متاسفانه يکي از مشکلات عمده ما اين است که منافع ملي در برخوردهاي فردي و شخصي مد نظر قرار نمي گيرد. اتفاقي که اکنون در مورد فوتبال ايران افتاده اين است که يک دعواي خصوصي بين دو نفر، يعني آقاي دادکان و رئيس سازمان تربين بدني باعث شده تيم ملي ما با مشکل بزرگي مواجه شود. متاسفانه هيچ يک از دو طرف مناقشه هم حاضر نيستند به راحتي از موضع خود عقب نشيني کنند.
اين به چه معناست؟
اين به معناي خودخواهي است. اين به معناي فدا کردن منافع ملي پاي منافع شخصي است. من ضمن ارادتي که به هر دو طرف دارم و آنها را نيروهاي خوب و متدين مي دانم اما به هيچ وجه برخورد آنها در جريانات اخير را قابل توجيه نمي دانم. اگر اين روند ادامه پيدا کند احتمال حذف تيم فوتبال ما از فيفا کاملا مشخص است. آنها بايد پاسخ مناسب بدهند و با يکديگر مصالحه کنند. يک زماني هست که امريکا براي ما مشکل درست مي کند، اسرائيل مشکل درست مي کند، کشورهاي غربي مشکل درست مي کنند. خب گلايه اي نيست. افتخار هم مي کنيم که براي ما مشکل درست مي کنند. اما وقتي غرور ملي ما را افراد خودي مي شکنند، اين مساله به هيچ وجه قابل بخشش نيست.
حالا آقاي دادکان ظاهرا گفته اند که بدنبال استعفاي خود کوتاه آمده و گفته اند مشکل، استعفاي ايشان نبوده...
به هر حال اين مسائل بايد گزارش شود. يعني مردم ما بايد بدانند که گير کجاست و تقصير کيست؟ هر دو طرف بايد در يک مناظره تلويزيوني شرکت کنند و مردم را در جريان اتفاقات بگذارند.
اما در طول روزهاي اخير پس از انتشار خبر تعليق فوتبال ايران از سوي فيفا، سردرگمي خاصي در زمينه خبررساني ديده مي شود، اخبار مربوط به اين موضوع کمترين حضور را در "رسانه ملي" و ديگر رسانه هاي دولتي دارند. در واقع به طور آشکار سانسور خبري در فضاي داخلي حاکم است. مساله اي که به قول شما با "غرور ملي" ارتباط دارد چرا بايد در رسانه هاي دولتي چنين بازتابي داشته باشد؟
من اين روند خبررساني را نمي پذيرم. همانطور که گفتم اين مساله بايد در رسانه ملي مطرح شود و مردم و اهالي ورزش کشور در جريان قرار بگيرند. همه روي اين موضوع حساسند. ما هم اين گلايه را از رسانه ملي و مطبوعات داخلي داريم.
سوءاستفاده فيفا
فيفا، صريحا به دخالت دولت ايران در امور فوتبال کشور اشاره کرده است. اين مساله از سوي مسئولين جمهوري اسلامي چگونه تفسير مي شود؟
فيفا ازبحث هاي بين ما سوء استفاده کرده است.
چطور؟
کجاي دنيا است که دولت در امور فوتبال و يا هر ورزش ديگري مشارکت نکند. فوتبال يک موضوع ملي است که با سياست، فرهنگ، اقتصاد و. . گره خورده است.

گفته شده دولت در همه امور از جمله فوتبال دخالت مي کند و آن را "تحت سلطه" خود مي خواهد.
اولا خود سازمان تربيت بدني به عنوان يک نهاد قانوني در اين چهارچوب عمل مي کند. اگر احيانا جايي هم باشد که اشتباهي از سوي سازمان تربيت بدني انجام گرفته باشد قابل اصلاح است و بايد اصلاح شود. ساماندهي ورزش و کمک به ورزش و حضور در آن، به معناي به سلطه در آوردن ورزش نيست. کدام کشور دنيا وجود دارد که در امور فوتبال کشورش دخالت نکند؟
فيفا گفته دخالت هاي کلان دولت در امر ورزش را تشويق مي کند اما دخالت هاي فني دولت در امور جاري فوتبال را نمي پذيرد...
همين است.
چي همين است؟
ما هم دخالت هاي فني را مي گوييم.
چه مي گوييد؟
ما مي گوييم اين مسائل بايد در يک مناظره تلويزيوني مطرح شود تا مشخص کنيم آيا اين دخالت ها وجود دارند يا ندارند. آقاي علي آبادي بايد در اين مورد توضيح بدهد و به مردم گزارش کند.
فيفا دلائل خود را با مصداق بيان کرده است. مثلا گفته در حال حاضر اعضاي هيات رئيسه يا کميته اجرايي که اعضاي آنها در حدود 9 تا 11 نفر است به صورت انتصابي برگزيده مي شوند. فيفا اين شيوه را خلاف مقررات بين المللي عنوان و اشاره کرده که اين اعضا بايد به صورت انتخابي برگزيده شوند. يا مسائلي از اين دست. امامسولين ورزش در جمهوري اسلامي کمتر به پاسخگويي در مورد جزئيات آنچه فيفا گفته پرداخته اند...
ببينيد، اگر از ابتدا روند بصورت انتخابي بوده بايد اين روند ادامه پيدا کند. آقاي علي آبادي بايد در اين زمينه توضيح بدهند تا ببينيم آنچه که فيفا مي گويد مورد قبول سازمان تربيت بدني ما هست يا نه. اگر هست بايد اين ايراد برطرف شود، در غير اين صورت بايد پاسخ مستدل به فيفا داد.
آنچه که به عنوان "سلطه امنيتي" بر عرصه ورزش کشور خصوصا فوتبال ايران مطرح است از نظر کميسيون امنيت ملي به چه شکل تعبير مي شود؟
بحث فوتبال و امنيت با يکديگر مقوله در هم تنيده اي است.
به چه دليل؟
به دليل اينکه ميليون ها نفر طرفدار فوتبال در يک کشور، مي تواند نقش مهمي در حمايت يا تضعيف دولت ها، در امنيت ملي، مسائل اقتصادي و سياسي داشته باشد.
هيات رئيسه مجلس، چه اقدامات مشخصي براي برون رفت از بحران فعلي در عرصه فوتبال ايران در نظر دارد؟
فراکسيون ورزش مجلس کار را دنبال مي کند. کميسيون فرهنگي هم اقدامات لازم را انجام مي دهد. ما بايد به سمت و سويي برويم که قضيه را حل کنيم. اشتباهي که از هر طرف انجام گرفته بايد جبران شود. اگر اختلاف و مشکلي با يکديگر داريم نبايد مسائل خود را به فيفا و مجامع بين المللي ببريم و کشور را تحت الشعاع تصميمات، حتي نمي گويم مغرضانه، بلکه خوشبينانه مجامع بين المللي قرار دهيم. اين مسائل در شان و شوکت و جايگاه مردم ايران نيست.


No comments:

Post a Comment