Wednesday, June 28, 2006

گفتگو با عضو کميسيون امنيت ملي: خط قرمز تعليق ديگر پررنگ نيست

پيرو آخرين تحولات در پرونده هسته اي جمهوري اسلامي و انتشار اخباري مبني بر توافق پنهاني مقامات تهران با طرف اروپايي خود در مورد تعليق موقت غني سازي اورانيوم، جواد جهانگيرزاده، عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با "روز"، روند پيش رو را "اميدوارکننده" ارزيابي کرد. او معتقد است همه زمينه ها براي آغاز مذاکرات دولت نهم اسلامي با همتايان نئوکان خود در کاخ سفيد فراهم آمده است.


       


ما در ماه گذشته چرخش کاملا محسوس و تاثير گذاري در طرف اروپايي خود ديديم.دليل اين چرخش از سوي غربي ها از نظر کميسيون امنيت ملي مجلس چه هست؟
بايد ديد اين چرخش چه پس زمينه هايي دارد. آيا واقعا هماهنگ شده يا اوضاع از دست جريان هاي تاثيرگذار خارج شده است. اين مساله در آينده روشن مي شود. اما استمرار اين روند براي صلح جهاني مناسب است. برخوردهاي تند و توام با عصبيت و به دور از واقعيت جهاني در روند تعامل ايران با غرب کاهش پيدا کرده است. در اين فضا مناسب تر مي توان تصميم گيري کرد.


پس انتظار انتشار اخبار جديدي در مذاکرات آتي لاريجاني و سولانا وجود دارد؟
آنچه در اين ملاقات رخ خواهد داد خارج از چهارچوب هاي گذشته نخواهد بود. مختصات موضوع تفاوت کرده است.


يعني چي؟
يعني خط قرمزي که به نام تعليق غني سازي وجود داشت هم اکنون به شکل سابق پر رنگ نيست و در اين مذاکرات مشخص خواهد شد که چقدر غرب و چقدر ما پسروي خواهيم کرد.


در مقاله اخير واشنگتن تايمز صراحتا به توافق پنهاني دولتمردان جمهوري اسلامي با غرب بر سر تعليق موقت غني سازي اورانيوم اشاره شده، کميسيون امنيت ملي در اين باره چه فکر مي کند؟
اگر هم چنين توافقي صورت گرفته باشد ماحصل واقعيت هاي سياسي جهان است.


خب؟
نمي خواهم بگويم ما تسليم واقعيت هاي جهان شده ايم. اما اگر منطقي فکر کنيم ما در يک نقطه اي با غرب کاملا تباين داريم و آن هم بحث پذيرش يا عدم پذيرش تعليق غني سازي اورانيوم است. اگر هيچ يک از طرفين از موضع خود قدري کوتاه نيايند طبيعي است که مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد.


يعني ديپلماسي جمهوري اسلامي خود را ناگزير به اين "کوتاه آمدن" ديده است؟
دست مذاکره کنندگان ما هم بايد در حدي باز باشد که بتوانند مذاکرات را پيش ببرند. اگر بنا باشد که مذاکرات متوقف بماند و شکننده باشد طبيعي است که اين روند به نفع هيچ يک از دو طرف مناقشه نيست.

مذاکره بوش و احمدي نژاد

سفر اخير رئيس جمهور به ايالات متحده و ديدار ها و مذاکرات ايشان با جريان هايي در هيات حاکمه امريکا مانند راکفلر و... و محتواي مصاحبه اخير ايشان با مجله تايم در مورد روابط با امريکا، از سوي کميسيون امنيت ملي مجلس نرمش در مواضع پيشين جمهوري اسلامي کرنش در برابر آمريکا تعبير نمي شود؟
ما معتقديم در طول ساليان گذشته تا امروز امريکا کرنش هاي زيادي در برابر جمهوري اسلامي کرده است و ما هيچ گاه هم نخواستيم از آن موقعيت ها سو استفاده کنيم. ماجراي مک فارلين هنوز از ياد نرفته است. اظهارات آشتي جويانه خانم آلبرايت و اظهارات اخير آقاي کلينتون، رئيس جمهور اسبق امريکا هنوز از ياد ما نرفته است. آنچه که امروز به عنوان اظهار نظرهاي مسالمت جويانه از سوي جمهوري اسلامي ابراز مي شود را نبايد به کرنش در برابر امريکا تعبير کرد.


به اين ترتيب، به گمان شما در شرايط حاضر احتمال کنار آمدن دولت احمدي نژاد با نئوکان ها در امريکا چقدر قوي است؟
من معتقدم دو دولت تندي هاي خاص خود را دارند و مي توانند با هم به توافق برسند. اتفاقي که در گذشته نتوانست روي دهد هم اکنون مي تواند اتفاق بيافتد. زيرا هر دو دولت در مواضع خود پايدار و بسيار جدي هستند. جمهوري اسلامي و امريکا در حال حاضر مي توانند به توافق برسند.

No comments:

Post a Comment