Monday, August 28, 2006

کمپین یک میلیون امضایی در حاشیه خیابان داغ کلید خورد

حضور زنان در جریان انقلاب بهمن سال ۱۳۵۷
"اي زن اي حضور زندگي ،به سر رسيد زمان بندگي،جهان ديگري ممكن است..." كمتر از سه ماه پس از تجمع 22 خرداد زنان و مردان تحول خواه در ميدان هفت تير پايتخت كه با خشونت به پايان رسيد،عصر ملس يك روز داغ شهريوري و خياباني از خيابان هاي شهرك غرب تهران ميزبان صدها نفر از زنان و مردان تحولخواه شد تا بار ديگر اعتراض خود به مجموعه قوانين موجود در جمهوري اسلامي كه زنان را جنس دوم قلمداد كرده،آن هم در جامعه اي كه بيش از 60 درصد از پذيرفته شدگان دانشگاهها ي كشور را زنان تشكيل مي دهند ابراز دارند.
*كمپين در حاشيه خيابان داغ *

 صدها نفر از فعالين سياسي،دانشجويي و كارگري كشور كه راس ساعت مقرر در محل، براي ساماندهي كمپين يك ميليون امضا براي تغيير قوانين تبعيض آميز گرد هم آمده بودند پشت درهاي بسته سالن اجتماعات رعد سرگردان ماندند تا خبر رسيد اداره اماكن نيروي انتظامي با برگزاري اين نشست مخالفت كرده و درهاي سالن به روی حضار همچنان بسته مي ماند . گفتند كه مسئولين ذی ربط به صراحت اعلام كرده اند اين قوانين بر گرفته از شريعت اسلام هستند و در بيشتر كشورهاي اسلامي نيز هيچ اعتراضي به آنها صورت نمي گيرد و اعتراض به اين قوانين در ايران مخالفت با اسلام است. آنگونه كه برخي فعالين جنبش زنان كه به مقامات ذی ربط مراجعه كرده بودند روايت مي كردند توصيه مسئولين، رجوع به كتاب آسماني مسلمانان  و پيدا كردن راهي از ميان متون قرآن بوده است. با اين همه،تلاش هاي فعالين زن براي حل مشكل و ورود به سالن اجتماعات   به جايي نرسيد و سر آخر، كليد  كمپين مذكور در حاشيه خيابان داغ زده شد و با اعلام رسمي افتتاح كمپين و عضويت افراد در آن، اين خيابان  داغ شهريوري بود كه با كف زدن ممتد حضار، گواهي داد كه حركت آغاز شده است. تكاپو خيلي زود آغاز شد. امضاها گرد هم آمد،اعلام آمادگي افراد براي شركت در كلاس هاي كارگاهي و آموزشي اعلام شد و تني چند از حضار نيز با ذكر سخنان كوتاهي كمپين در خيابان گرم را گرمتر كردند.
 گفته شد كه شايد  روند جمع آوري يك ميليون امضا در روند بلند مدتي حدود يك سال به طول بينجامد. شيرين عبادي،برنده جایزه صلح نوبل، در سخنان كوتاه خود در ميان جمعيت بر غير قانوني بودن اقدام اماكن مبني بر بستن درب سالن به روي حضار تاكيد كرد و از آغاز اين حركت به هر شكل ممكن حتي در حاشيه خيابان گفت.
*لغو قوانين تبعيض آميز*



 در بخشي از بيانيه اين كمپين با اشاره به برخي از قوانين تبعيض آميز در جمهوري اسلامي به مسوليت كامل كيفري يك دختر نه ساله اشاره شده است كه اگر مرتكب جرمي شود كه مجازات آن اعدام است دادگاه مي تواند او را به اعدام محكوم كند.. همچنين به قوانين مربوط به شهادت زن،حضانت و.. اشاره شده است.
امضا كنندگان اين كمپين در بيانيه خود تصريح مي كنند كه مهم ترين ضابطه در حقوق بشر عدم تبعيض بر مبناي جنس،قوم و مذهب و.. است. " ما امضا كنندگان اين بيانيه خواستار رفع تبعيض از زنان در كليه قوانين بوده و از قانونگذاران مي خواهيم كه نسبت به بازنگري و اصلاح قوانين بر اساس تعهدات بين المللي دولت اقدام نمايند.
*اجتهاد مجتهدين نياز نيست *

تكه دوزي با مضمون همبستگي زنان
 اين كمپين با انتقاداتي از سوي برخي از جريان هاي دانشجويي كشور نيز مواجه شد. اين طيف معتقد بود كه بايد از اشتباهات تاريخي جنبش زنان در ايران و كشورهاي ديگر اجتناب كرد. از اين رو ،بايد بر حداقلي بودن خواسته ي برابري قانوني تاكيد ورزيد و اعتلاي جنبش زنان را هدف خود قرار داد. به باور اين گروه از منتقدان علاوه بر گرايشات كاملا ليبرال كه در طرح اين كمپين ديده مي شود اشاراتي مانند اشاره به نقش تعهدات بين المللي حكمومت ايران و... روش مبارزاتي جنبش زنان را در روبناي سياسي به روش ليبرالي شبيه مي سازد و با تكيه بر اصلاحات از پايين در تناقض قرار دارد. اين گروه از منتقدان با طرح پرسشي مبني بر اينكه آيا مطرح نكردن مساله اي مثل خشونت خانگي و سواستفاده هاي جنسي در خانواده به مفهوم افتادن به اين گرايش ليبرالي نيست كه قصد دارد حريم خصوصي افراد را از عرصه عمومي جدا كند؟ آيا چنين رويكردي به باز توليد اسطوره كانون گرم خانواده منجر نخواهد شد؟  با اشاره به طرح مساله اجتهاد در اين كمپين و اشاره به نام دو آيت الله جمهوري اسلامي،آيت الله بجنوردي و صانعي معتقد است كه طراحان كمپين به اين نكته توجه نمي كنند كه بهترين دفاع از خواسته هاي مطرح شده، انساني بودن آنهاست و نيازي به دفاع درون مذهبي از اين خواسته ها نيست....  به باور آنها مطرح كردن بحث اجتهاد به مفهوم اين است كه جنبش زنان از اين به بعد اجتهاد مجتهدين در مورد مسائل زنان را خواهد پذيرفت و بايد در انتظار مخالفت آن ها با طرح خود نيز باشد...
*حركت به سوي توده مردم*
 عكس هاي تجمع از :آرش آشوري نيا ، كسوف - بچه ها دور عمو ناصر رو گرفتند. اوون داره مثلا با من حرف مي زنه و جواب پرسش يكي از زنان شركت كننده در كمپين رو مي ده.

دكتر ناصر زرافشان، وكيل قتل هاي سياسي موسوم به "قتل هاي زنجيره اي" و عضو برجسته كانون نويسندگان ايران كه براي چند روز از زندان به مرخصي آمده است در ميان شور و هياهو دست در دست همسرش هما، وارد جمعيت شد. در حالي كه ياران،زرافشان را دوره كرده بودند،وي پس از امضاي بيانيه كمپين در گفتگو یی ضمن اميدوار كننده خواندن چشم انداز اين حركت خاطر نشان كرد كه بايد نگاه كرد و ديد كه  از مشروطيت به اين سو دليل نرسيدن درست پيام آنان كه سرهايشان بالاي چوبه دار رفت به توده مردم چه بوده است؟! « اين مساله مربوط به آرمانخواهي در ابعاد كلي تر آن است. مساله حقوق زن يك بخش آن محسوب مي شود. يك سري آدم كه در آن سو ديدند دنيا چه خبر است ،ديگر وضعيت موجود در كشور خود را نمي توانستند تحمل كنند. سعي كردند اين آرمانها را در سطح جامعه تبليغ كنند اما نتوانتند با بسط دادن آنها،اين آرمانها را به دل توده مردم ببرند. در حالي كه در جوامعي كه اين افكار متبلور شده است ،مسير پايين به بالا طي شد. يعني توده عادي مردم خواسته هاي داشت،تعدادي از روشنفكران كه بهتر مي توانستند تحليل كنند مطالبات مردم را جمع بندي كردند و اعلام كردند. ولي وقتي كه ايده آل هاي انقلاب فرانسه به دنيا صادر شد،براي ما خارج به داخل بود. گروهي از زنان زودتر اين پيام ها را گرفتند و آرزويشان اين است كه پستوي ذهن آن زني را هم كه در طبقه پايين  جامعه له شده است را نيز روشن كند. در جامعه ما اين فكر قرار است از بالا به پايين برود در حالي كه در جوامعي كه افكار فمينيستي متولد شد اين روند از پايين به بالا بوده است. مسير آنها از داخل به خارج بود و ما بر عكس.» دكتر زرافشان تنها راه به بار نشستن و نتيجه دادن چنين تكاپوهايي را ارتباط گرفتن با توده عادي مردم عنوان كرده و تصريح مي كند « او كه بيش از من و شما در معرض اين فشار و تبعيض و تضييع حق هست بايد به اين نتايج برسد. خوشبختانه در نگاه اجمالي كه من به اين جريانات اخير داشتم ديدم كه ظاهرا چنين اراده اي وجود دارد اما از نظر تا عمل يك كهكشان راه است. زماني كه اين فكر به قلب جامعه و توده فرودست مردم برده شد مي توان به نتيجه بخش بودن حركت اميدوار شد. در آن صورت چهار تا مامور امنيتي نمي توانند درهاي سالن اجتماعات را به روي كسي ببندند. آنها خود به خود،حساب كار خود را مي كنند. اگر اين حركت در همين سطح بماند و در همين بالا متوقف ماند بي نتيجه مي ماند. بايد به اين حركات روح جمعي داد. ما ستمكش ترين قشر جامعه نيستيم.  مهار كردن حركت وقتي در سطوح بالاي جامعه قرار دارد براي نيروهاي سركوبگر راحت است. به راحتي در را به روي شما مي بندند اما زماني كه آن قشر پايين تر و توده وسيع مردم آمدند پشت اين در اين نيروها ديگر حساب كار خود را مي كنند.»
چهرهاي مختلف سياسي و اجتماعي،طيف هاي مختلف دانشجويي و نيز تعدادي از روزنامه نگاران كشور در اين نشست كه سرانجام در حاشيه خيابان آغاز به كار و ادامه يافت شركت داشتند. از آن جمله مي توان به چهره هايي همچون ناصر زرافشان، فريبرز رئيس دانا، شيرين عبادي، نوشين احمدي خراساني،بابك احمدي، مرضيه مرتاضي لنگرودي، شهلا انتصاري،ژيلا بني يعقوب، بينا داراب زند،ناهيد خيرابي، ،عليرضا جباري،بهمن دارالشفايي،  شيوا نظر آهاري،فواد شمس،كاوه مظفري و... اشاره كرد.

  

No comments:

Post a Comment