Monday, August 21, 2006

مسئول فن آوري اطلاعات شوراي شهر تهران:مگر سايت سياسي هم فيلتر می شود



گردش آزاد اطلاعات و بحث پردامنه "IT"  در طول سالهاي اخير بارها مورد نقد و چالش اهالي فن و پويشگران اين عرصه در كشور بوده است. مهنوش معتمدي آذر،مسئول كميته فن آوري اطلاعات شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با "روز" ضمن اشاره به آخرين تحولات در حوزه فن آوري اطلاعات كشور، ابراز اميدواري مي كند كه با تحقق طرح "شهر الكترونيكي تهران" گامي بلند در عرصه خدمت رساني به مردم پايتخت برداشته شود.
خانم معتمدی آذر ضمن تاكيد بر ضرورت گسترش دامنه فيلترينگ، از نبودن تعريفی برای ضوابط و جزييات فيلترينگ مي گويد و از اين كه سايت سياسي فارسي فيلتر شده باشد ابراز تعجب كرده و مي گويد :" اولين بار است كه مي شنوم سايت سياسي فيتلر است."
خانم معتمدي، وضعيت صنعت "IT" [ فن آوري اطلاعات] كشور را چگونه توصيف می کنید
حدود چهار سال پيش دولت وقت سازمانهاي دولتي را ملزم به تجهيز با اين ابزار كرد. بعد از آن سازمانهای مختلف كم و بيش به فكر مكانيزه كردن سيستم هاي داخلي خود افتادند، و حالا در مورد فن آوري اطلاعات درون سازماني، حركت هايي هم انجام شده است.
اين تجهيزات چقدر در راستاي خدمت رساني به مردم عمل كرده است؟
اين عرصه هنوز به حدي رشد نكرده كه مردم ما بتوانند از امكانات آن استفاده ببرند و خدماتی دريافت كنند. شوراي شهر به عنوان هماهنگ كننده سازمان هاي خدمت رسان در شهر از حدود سال 82 به اين فكر بوده كه با سازمانهاي مختلف رايزني هايي کند تا بستري واحد و مشترك براي خدمت رساني ايجاد شود و سازمانهاي مختلف بتوانند از این طريق خدمات خود را به مردم شهر تهران ارائه كنند. به فكر تدارك طرحي جامع بوديم تا از طريق آن به شكل سيستماتيك و علمي سازمانها را هماهنگ كنيم.
در يكي از بندهاي مصوبه اخير شوراي عالي فن آوري اطلاعات به تحقق "شهر الكترونيكي تهران" اشاره شده...
بله، از آنجا كه بستر قانوني محكمي براي پشتيباني اين تفكر وجود نداشت،رايزني هايي زيادي صورت گرفت كه به لطف خدا اخيرا در مصوبه شوراي عالي فن آوري اطلاعات،تحقق "شهر الكترونيكي تهران" با هماهنگي و كمك شوراي شهر در يكي از بندهاي آن مصوبه آمده است. ما فكر مي كنيم اين شروع خوبي است تا بتوانيم اين طرح را تهيه و اجرا كنيم. شوراي شهر هم مي تواند اهرمي باشد براي اجرايي كردن طرح جامع توسعه فن آوري اطلاعات شهر تهران.
 جزئيات اين طرح چیست؟
در اين طرح پيش بيني شده تمام شهروندان تهران بتوانند خدماتي را كه از سازمانهاي مختلف دولتي،عمومي و غير دولتي مي خواهند دريافت كنند. اولين سازماني كه ما انتظار داريم شهرداري است كه دارد خدمات خود را به صورت تدريجي در جهت اين بستر قرار مي دهد. الان کار به جايي رسيده كه شما مي توانيد بدهكاري هاي خود را به شهرداري مانند فيش هاي نوسازي از طريق "شبكه شتاب" بانك ها پرداخت كنيد و به برخي از اطلاعات در پرونده هاي خود از طريق كيوسك هايي كه داخل شهرداري هاي مناطق قرار داده شده دسترسي پيدا كنيد. ولي تا چشم اندازي كه ما بايد به آن برسيم فاصله داريم.
اعدام متخلفین
خانم معتمدي،مساله اي كه بارها دامن "IT" در ايران را گرفته سانسور حكومتي است يا همان "فيلترينگ". اساسا گمان مي كنيد پي گرفتن اين روش ها در دنياي امروز چقدر مي تواند پاسخگو باشد؟
ببينيد ، فيلترينگ چيزي نيست كه بتوانيم آن را رد كنيم. كشورهايي كه به لحاظ فرهنگي، اجتماعي و مذهبي با بنيان گزاران اينترنت يکی نيستند حتما فيلترينگ را به كار گرفته اند. حتي چين كه کشوری مذهبی نیست. یعنی غير ديني است. فيلترينگ در چین خيلي قوي است و بر آن به شدت نظارت می شود. يعني آن جايي را كه بايد فيلتر شود نارت مي كنند ،اگر نشده باشد آنها را مواخذه مي كنند. حتي من شنيده ام براي متخلفين اينترنتي احكامي مانند اعدام هم در نظر گرفته اند.
يعني چين الگوي جمهوري اسلامي شده؟
ایران از جايي الگو نمی گیرد اما ما نيز مانند كشورهاي ديگر كه به فيلترينگ احساس نياز كردند، به فيلترينگ نيازمند هستيم.
حالا گمان مي كنيد اين روشها چقدر جواب مي دهد؟ يعني در جهان اطلاعات چقدر امكان سد كردن گردش آزاد اطلاعات وجود دارد؟
وقتي مي خواهيد امنيت خانه خود را تضمين کنید روي در خانه قفل مي گذاريد. اگر هم احساس كنيد كليد آن را يكي برداشته، مي رويد قفل را عوض مي كنيد.
يعني جهان اطلاعات با خانه اي قابل قياس است كه قفلي روي در آن وجود دارد؟
نه،مساله حريم است. حريم خانه را بايد با ابزاري حفظ كرد. چناچه ببينيد دارد به حريم شما تجاوز مي شود،حالا هر نوع حريمي، حريم تفكر،حريم اجتماعي،حريم عقيدتي... وقتي مي بينيد از اين طريق دارند امنيت شما را زير سئوال مي برند مجبور هستيد آن حريم را به هر وسيله اي كه معقول باشد حفظ كنيد. فيلترينگ هم يكي از آن وسايل است.
بله،اما جدا از بار ارزشي آن آيا گمان مي كنيد اين روش اصلا مي تواند پاسخگوي آن سياست خطرات بشود که به آنها اشاره كرديد
بله،چرا نشود؟
به چه شكل؟
مثل اين مي ماند كه شما بگوييد اين قفل ها كه چيزي نيست. حالا قفل ساز مي آيد اينها را باز مي كند. یعنی اگر کسی بخواهد به حريم خانه شما تجاوز كند بالاخره مي آيد در را باز مي كند. ولی آیا اين دليل مي شود كه شما اصلا قفلي به در خانه تان نزنيد؟ به هر حال يك عده اي مي توانند با توانمندي و مهارتي كه دارند وارد اين حريم ها بشوند. خيلي خب. آن عده اين كار را مي كنند. ولي چنین نیست که چون عده خاصي تبحر قفل شکنی دارند، ما کار خود نکنیم.
خير. منظور عبور سهل و ممتنع از فيلترهايي است كه كار گذاشته مي شود. در همان چيني كه شما اشاره كرديد هم باز به رغم همه آن نظارت ها،كاربران زيادي هستند كه به جهان آزاد اطلاعات دسترسي پيدا مي كنند
فيلترينگ ابزاري است كه متخصصين فن بلدند و اين كار را انجام مي دهند. آنها برخی از سايت ها را فيلتر مي كنند و به نظر من خيلي هم مناسب و خوب است و بايد اين كار انجام شود. من خودم وقتي ابزاري مانند اينترنت در منزل دارم، وقتي بدانم سيستم دارد فيلتر مي شود و نظام جمهوري اسلامي مواظب بچه من است، خيلي راحت تر مي توانم از خانه بيرون بروم.
يعني فرزند شما اگر بخواهد به سايت خاصي برود نمي تواند؟
نه،نمي تواند. چه جوري؟!
با فيلتر شکن ها که خيلي زيادند امروز.
بايد با تيم ها و گروههايي در ارتباط باشد كه او را تعليم بدهند.
نه، فيلترشکن ها پرند در اينترنت. تعليم نياز ندارد
ببينيد،فيلترينگ هم سطح دارد ،هم عمق. اگر با يك سطح و عمق كمي نگاه كنيم بله، فيلتر ها را مي شكنند. اما اگر به سطح و عمق آن درست فكر شده باشد،يعني فيلترينگ اساسي باشد خيلي خوب است. براي اينكه نسل جوان ما بايد آموزش ببيند كه به چه شكل از اينترنت استفاده كند.
امروز ضوابط اين فيلترينگ در كشور به چه شكل است؟
من گمان نمي كنم اين ضوابط هنوز تبيين شده باشد. كلياتي را براي فيلترينگ مطرح كرده اند اما سطح و عمق آن هنوز مشخص نشده است.
الان تعداد زيادي از سايت هايي كه به آنها "غير اخلاقي" گفته مي شود فيلتر نيست، در حالي كه تقريبا تمام سايت هاي سياسي فارسي فيلتر شده و دسترسي كاربران ايراني بدون فيلتر شكن به آنها امكان ندارند
كدام سايت سياسي فيلتر است؟ مي توانيد نام ببريد؟

همه رسانه های نوشتاری فارسی که سیاسی هستند.
نام ببرید.

مثلا سايت گويا كه مجموعه اي از رسانه های فارسي روي صفحه اول آن قرار دارد

به من آدرسش را بدهيد، بروم ببينم.
يادداشت بفرماييد...

الان فيلتر است؟
بله

اين بار اولي است كه از كسي مي شنوم سايت سياسي فيلتر است. اما مي روم نگاه مي كنم.
  

No comments:

Post a Comment