Sunday, October 22, 2006

گفتگو با عضو هيات رئيسه شوراي تهران: جناح راست يک دست است



انتخاب با مردم است. می خواهند به نظامی ها رای بدهند". امیررضا واعظی آشتیانی از همفکران نزدیک رئیس جمهور اسلامی و عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با روز با ذکر جمله فوق تاکید می کند که برنده انتخابات آتی شوراهای شهر و روستا اصولگرایان" خواهند بود. عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، شانس گروههای موسوم به اصلاح طلب" را برای پیروزی در این جریان بسیار ضعیف می داند و ثبت نام افرادی از نهضت آزادی ایران را عملی در راستای اضافه کردن به "تجربه" آنها عنوان می کند.


آقای واعظی، بعضی ها معتقدند آرایش نیروهای سیاسی برای شرکت در انتخابات شهر و روستا بیشتر متمایل به جریان موسوم به "اصولگرا" است تا جریان موسوم به "اصلاح طلب". این طور است؟
بله،به نظر من انتخابات دور سوم شوراها را هم مجددا اصولگرایان خواهند برد.
چرا؟
به دلیل عملکرد مثبتشان.
یعنی اعتماد ملی را جلب کرده اند؟
بله آنها این اعتماد مردم را جلب کرده اند. اصولگرایان هیچ گاه دنبال غنایم و قدرت طلب و اینها نبوده اند. در این چند سال دوره های مختلف انتخابات شوراها،مجلس و ریاست جمهوری نشان می دهند که اصولگرایان بخت بیشتری برای موفقیت دارند.
مردم. نقش مردم چه بوده؟
مردم همه این حوادث را رقم می زنند. ما باید به آرای آنها احترام بگذاریم.
در روزهای اخیر اخبار و تحلیل های مختلفی درباره انتخابات شوراها منتشر شده است. خبرگزاری مهر هم در گزارشی در مورد انتخابات شوراها ضمن اشاره به حضور افرادی چون ولایتی،قالیباف،رضایی و... گفته است انتخابات شوراها صحنه حضور ژنرال های جناح های سیاسی شده است. تحلیل حزب موتلفه در این مورد چیست؟
تا آنجا که من اطلاع دارم هیچ یک از این افراد برای شرکت در انتخابات شوراها فعال نشده اند.من نمی دانم این خبرها از کجا آمده است. آقای رضایی که به کارهای سازمانی خود می پردازند. آقای ولایتی هم مشغول ایفای نقش مهم خود هستند.
کدام "نقش مهم"؟
مشاورت مقام معظم رهبری. و آقای قالیباف هم به عنوان شهردار تهران دارند انجام وظیفه می کنند. من نکته خاصی ندیدم.
در تحلیل هایی که اخیرا صورت گرفته به حضور گسترده نظامی ها در انتخابات آتی هم اشاره شده است. صحبت از "فتح نظامی شوراها" است. آیا آن طور که گفته می شود این نیروها که در انتخبات مجلس و ریاست جمهوری اخیر نقش تعیین کننده ای داشتند قرار بر ایفای همان نقش در انتخبات شهر و روستا با همان شدت دارند؟
قضاوت درباره این مسائل را باید بر عهده مردم بگذاریم.
یعنی چی؟
یعنی مردم اگر خواستند به نظامی ها رای می دهند. نخواستند رای نمی دهند. ما نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم. اگر مردم بنا به سخن شما بخواهند نظامی ها را انتخاب کنند، خب انتخاب می کنند. 
بخت جناح رقیب خودتان،جناح موسوم به "اصلاح طلب" را در انتخابات شهر و روستا به چه شکل می بینید؟
من بعید می دانم اصلاح طلبان بتوانند به موفقیتی برسند.
چرا؟
چون اردوگاه اصولگرایان بسیار یکدست و واحد است و من در آنها هیچگونه پراکندگی نمی بینم.
ولی دیروز آقای چمران،رئیس شورا ضمن اشاره به تشتت ها در جناح"اصولگرا" بر ارائه لیست واحد تاکید و تهدید به انصراف کردند.
آقای چمران نظر خود را دادند. به قطعیت نگفتند چنین اتفاقی می افتد. نگرانی خودشان را بیان کردند. ولی مطمئنا اصولگرایان به وحدت کامل می رسند.
اصلاح طلبان،شانسی ندارند
در روزهای اخیر افرادی از جریان هایی مانند نهضت آزادی ایران هم برای نامزدی در انتخابات ثبت نام کرده اند. ايا گمان می کنيد شانس احراز صلاحیت خواهند داشت؟
قانون تعریف شده و مشخص است. همه چیز به روشنی در قانون بیان شده است.همان طور که اشاره شده تشکل هایی می توانند وارد این عرصه شوند که قانونی باشند.
پس رد صلاحیت می شوند؟
اگر قانون حضور این دوستان را تایید می کند اشکالی ندارد. 
يعنی التزام به ولایت فقیه
البته اینها قبلا هم با تمام قوا در این اتخابات شرکت کرده و هیچ شانسی نداشته اند. حالا باز هم می خواهند بیایند تجربه ای به تجربیات خود اضافه کنند! منعی نیست. اگر قانون به آنها اجازه بدهد بیایند.

No comments:

Post a Comment