Sunday, February 18, 2007

سیاست احمدی نژاد ، سیاست کل نظام است

 "هم موافقین و هم مخالفین آقای احمدی نژاد منتقدین او هستند. من جزو موافقین او هستم اما واقعا نسبت به سیاست ها و عملکرد اقتصادی ایشان انتقاد دارم."
مریم بهروزی، دبیرکل "جامعه زینب" و عضو شورای مرکزی "جبهه پیروان خط امام و رهبری" در گفتگو با "روز" به بررسی عملکرد دولت نهم در عرصه داخلی و بین المللی پرداخته است. این همفکر سیاسی رئیس جمهور اسلامی، دیپلماسی دولت نهم در قبال پرونده هسته ای جمهوری اسلامی را سیاست کل نظام عنوان می کند و معتقد است "هیچ اختلافی بین سیاست های هاشمی رفسنجانی و مقام رهبری با سیاست دولت وجود ندارد". 

 خانم بهروزی، نزدیک به دو سال از روی کار آمدن دولت نهم می گذرد، ارزیابی کلی "جامعه زینب" از عملکرد دولت در دو حوزه داخلی و بین المللی چیست؟
سیاست دولت در عرصه خارجی کاملا موفق بوده است. در حوزه داخلی با توجه به تورم، گرانی و... نارضایتی هایی وجود دارد. اما در مجموع دولت آقای احمدی نژاد موفق بوده است.
منتقدین دولت به فاصله گرفتن از سیاست "تنش زدایی" دولت های قبلی جمهوری اسلامی و بحرانی تر کردن فضای رابطه با غرب خصوصا در رابطه با پرونده هسته ای جمهوری اسلامی اشاره می کنند.
چه کار کرده؟ یعنی این دولت نباید می گفته انرژی هسته ای حق مسلم ماست؟
معتقدند شاید بهتر بود به گونه دیگری "حق مسلم" را دنبال کرد...
نه، آقای احمدی نژاد در دیپلماسی خارجی خود موفق بوده است. 

چه جور موفقیتی؟
آقای احمدی نژاد به خواست ملت و مجموعه نظام حرکت کرده است.
در عرصه داخلی خصوصا وضعیت اقتصادی و بهبود معیشت مردم که از شعارهای انتخاباتی اصلی ایشان بود، چطور؟
مطالبات مردم بیش از میزان اقدامات و فعالیت هایی است که دولت داشته. به همین دلیل نارضایتی وجود دارد.
دولت چقدر سعی کرده در مسیر بهبود معیشت مردم و شعارهای خود گام بردارد؟
در استان ها و شهرستان ها و روستاها، آن میزان وعده هایی که داده شده و اقداماتی که صورت گرفته موجب رضایت مندی است، اما در تهران و شهرهای بزرگ رضایت مندی آن طور که باید حاصل نشده است. علت هم تورم بالا و وضع نامساعد اقتصادی است. انتظار نمی رفت گرانی ها این طور یک مرتبه بر مردم فشار بیاورد. مخصوصا قیمت مسکن به شدت بالا رفته. مسکن، نیاز روزمره مردم است. اجاره خانه و قیمت مسکن به طور سرسام آوری بالا رفته است و این موجب ایجاد تنش اقتصادی در کشور و خصوصا شهرهای بزرگ شده.
خب دولت چه برنامه های مدونی برای بهبود وضع اقتصادی، جلوگیری از افزایش نقدینگی و... داشته؟ امروز بسیاری از حامیان سابق احمدی نژاد هم به منتقدان جدی او تبدیل شده اند...
بله، همین طور است.
خب؟
علت آن همین نارضایتی هایی است که به علت قیمت مسکن، اجاره و وضعیت اقتصادی پدید آمده است. انتظار غیر از این بود. تصور می شد که اگر قیمت ها ارزانتر نشوند حداقل ثابت بمانند. قیمت ها ثابت نمانده اند و همه چیز گران تر شده است.

خب پرسش این است که چرا؟ یعنی دولتی که در شعار از بهبود معیشت مردم می گفت چگونه سیاست های دولت های قبلی....
سیاست های دو دولت قبلی هم بهتر از این نبود.
خب پرسش همین بود... چرا این دولت با آن شعارها، همان سیاست ها را حتی پر شتاب تر ادامه داد؟ مگر شعار اصلی انتخاباتی ایشان بهبود وضع معیشت مردم نبود؟
بله، معیشت مردم هیچ بهبودی پیدا نکرده است. حقوق ها همان حقوق هاست. وضع کارگر ها به همان شکل است. دستمزدها تغییر نکرده اما هزینه ها خیلی بالا رفته است و این باعث به وجود آمدن نارضایتی ها شده است. هم موافقین و هم مخالفین آقای احمدی نژاد منتقدین او هستند. من جزو موافقین آقای احمدی نژاد هستم اما واقعا نسبت به سیاست ها و عملکرد اقتصادی ایشان انتقاد دارم. برای اینکه نارضایتی را در مردم می بینم. 

پس موافقت تان بر چه مبنایی است؟
موافقتم در مورد سیاست های خارجی دولت است و موضع گیری های آقای احمدی نژاد راجع به انرژی هسته ای و کلا تاکیدشان بر اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی و نظام ولایت. خب تاکید بر اینها خیلی مساله مهمی برای ملت ما و جایگاه ما در دنیاست. در حوزه فرهنگ و جامعه هم، وضعیت کشور فرق چندانی نکرده است.
بدحجابی تغییر نکرده
در حوزه فرهنگ و جامعه باید چه اتفاقی می افتاد؟
در حوزه فرهنگ و جامعه چیزی تغییر نکرده است. حالا آن چیزی که خیلی مشهود است "بدحجابی" است که تغییری نکرده. 


انتظار داشتید به چه شکل برخورد می شد؟
حالا نمی شود گفت برخورد فیزیکی.
چطوری؟
به هر حال باید رفتار فرهنگی می کردند که از آن وضعی که بود، قدمی به طرف متدین تر شدن می رفتیم و اثر حجاب بیشتر دیده می شد. وضعیت فرهنگی هم نه بهتر و نه بدتر شده است. همان وضعیت آقای خاتمی و هاشمی است.
مگر آقای خاتمی و هاشمی رفسنجانی متدین نبودند؟
[می خندد]اتفاقا هر دوی آنها روحانی بودند. حالا یکی شیخ بود، یکی سید. زمان آنها هم انتظار خیلی بالا بود برای اینکه حداقل حجاب زن ها در جامعه وضع بهتری پیدا کند که این وضع تغییری پیدا نکرد. آقای احمدی نژاد هم با آن وجهه دینی که دارد، تصور می شد وضع فرهنگی و جامعه در دولت ایشان فرق کند. اما وضع بهتری دیده نمی شود. 

اینکه شما اشاره کردید در همه دولت های جمهوری اسلامی اعم از "کارگزار" و "اصلاح طلب" و "اصولگرا" ـ مثلا همین وضع "حجاب اسلامی اجباری" فرقی نکرده ـ برخی معتقدند عمدتا به "مقاومت خود مردم" بر می گردد نه سیاست جناح های جمهوری اسلامی و در واقع هیچ دولتی دیگر توان "ارشاد" به شیوه سالهای دهه شصت خورشیدی را ندارد...
بله، همین طور است.
چرا؟
یعنی فرهنگ فقط دست دولت نیست.
خب اگر خود مردم احیانا بخواهند در مورد استفاده از "حجاب اسلامی" تصمیم بگیرند چه؟
نه! نمی توانند.
چرا؟
چون قانون به آنها این اجازه را نمی دهد. طبق قانون اساسی قوانین اسلام باید رعایت شود. حجاب، یکی از ضروریات دین است. بنابراین در نظام جمهوری اسلامی بی حجابی غیر ممکن است. اما این وضع بدحجابی که هست هم کم از بی حجابی نیست!
شما در بحث پرونده هسته ای مرتب به خواست مردم اشاره کردید.
خب، مردم باید جهت بگیرند.
چطور با وجود تمام تریبون ها و تبلیغات رسمی در عرصه های مختلف، آن جهت مورد اشاره شما را نگرفته اند؟
تغییر فرهنگ حداقل نیم قرن لازم دارد. ما هنوز وسط کار هستیم. حالا تهاجم فرهنگی هم وجود دارد و شدت پیدا کرده است. همه چیز باید بر اساس خواست مردم باشد و دولت هم نظارت و پاکسازی کند و در مسیر ترویج حجاب حرکت کند.
مگر مردم در زمان شاه مسلمان نبودند؟
به هر حال پنجاه سال بعد از کشف حجاب، روی مردم کار شد تا بعد به آن صورت درآمد.
حالا اگر این بار نه کشف حجاب و نه حجاب اجباری باشد چی؟ انتخاب با مردم.
نه! این نمی شود. در نظام جمهوری اسلامی قانون قرآن را نمی شود علنا شکست. یعنی مثلا بگوییم علنا که شراب خوردن اشکالی ندارد، مردم خودشان اگر خواستند تربیت شوند، شراب نخورند. نه! در نظام اسلامی، شراب خواری ممنوع است. حرام است. بی حجابی حرام است. ممنوع است. بی حجابی نباید باشد. انشالله فرهنگ سازی بگونه ای روی مردم صورت گیرد و خودشان هم تلاش کنند که وضع حجاب در جامعه بهتر شود.
گمان می کنید در انتخابات ریاست جمهوری آینده هم آقای احمدی نژاد با اقبال مواجه شود؟
اگر وضع به صورت فعلی باشد، آقای احمدی نژاد در دور دوم هم رئیس جمهور هستند.
الان که گفتید خوب نیست.
نه، من نمی گویم خوب نیست.
چطوری است؟
اگر هم اکنون زمان انتخابات باشد، با جایگاهی که الان آقای احمدی نژاد در جامعه دارد ایشان رای می آورد ولی تا دو سال دیگر معلوم نیست. در مجموع می توان گفت مردم عادت کرده اند به یک رئیس جمهور دو بار رای بدهند. کمااینکه اواخر دور اول ریاست جمهوری آقای خاتمی هم خیلی نارضایتی ها زیاد بود. حتی خود اصلاح طلبان گفتند اصلاحات موفق نبوده و باید از خاتمی گذر کرد. خیلی ها فکر می کردند در دوم آقای خاتمی رای نیاورد، ولی خب مردم رای دادند. یک رئیس جمهور که می آید تا جاگیر شود سه سال طول می کشد.
خب یعنی چرخه ای در رابطه با مطالبات مختلف مردم در جمهوری اسلامی تکرار می شود؟ خاتمی آمد و رفت، بعد احمدی نژاد و...
البته نمی شود گفت کسی کاری نکرد. پس کشور را چگونه دارند اداره می کنند. اگر آقای احمدی نژاد فرصت بیشتری داشته باشند انشالله به وعده ها و شعارهایی که دادند عمل می کنند.

No comments:

Post a Comment