Monday, December 11, 2006

شوراي شهر بايد با دولت احمدي نژاد هماهنگ باشد


مهنوش معتمدي آذر، مسئول کميته فن آوري اطلاعات شوراي شهر تهران و از همفکران نزديک رئيس جمهور اسلامي که هم اکنون نامزد فهرست "رايحه خوش خدمت" و "جبهه پيروان خط امام و رهبري" براي شرکت در سومين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا است، در گفتگو با "روز"، محمد باقر قاليباف، شهردار تهران را به "خريدن" عده اي متهم مي کند و هر ميزان راي به او را حاصل هزينه هايي مي داند که قاليباف براي خريد افراد انجام داده است.
خانم معتمدي، برنامه انتخاباتي کلي ائتلاف "رايحه خوش خدمت" براي پيروزي در انتخابات پيش رو چيست؟
افراد بايد با اهداف واحدي شورا را تشکيل دهند. ما معتقديم که شوراي شهر، شرکت سهامي نيست که اعضاي آن از گروهاي مختلفي چينش شده باشند. شوراي شهر، چون مسئول مديريت ارشد شهري است بايد افراد مستقل و همسويي بدان راه يابند نه اينکه با حمايت از شهردار انتخاب شوند. اين اقدام شان نظارتي شورا را کم رنگ مي کند.
وقتي مي فرماييد بايد همسو باشند، در شرايط فعلي همسويي با سياست هاي دولت مد نظر شماست؟ 
بله، همسويي و همگامي با دولتي که به فرمايش مقام رهبري بعد از بيست و هفت سال رايحه خدمتگزاري به مردم را در سراسر کشور از آن استشمام مي کنيم. شوراي شهر آينده بايد با سياست هاي اين دولت هماهنگ باشد.
اين چند پارگي که در اردوگاه جناح موسوم به اصولگرابوجود آمد، بگونه اي که بالاخره قادر به ارائه فهرست واحد انتخاباتي نشدند، از نظر ائتلاف "رايحه خوش خدمت" که نزديک به آقاي احمدي نژاد است به چه شکل تعبير مي شود؟ 
همين ضرورت همسويي با دولت يکي از دلايل اين چند پارگي بود. گروهها بايد روشهايي همسو با دولت آقاي احمدي نژاد مي داشتند. ايشان قبلا شهردار تهران بودند و مشکلات شهر را به خوبي مي دانند، ما بايد از اين فرصت نهايت بهره برداري را بکنيم و شورايي تشکيل شود که بتواند به نفع مردم کار کند.اين چند پارگي دليل استحقاق همه گروهاي درون جناح اصولگرا نيست. حق، چند تا نمي شود، حق يکي است.
قاليباف، آدم خريده است
طيف ديگري که در برابر ائتلاف انتخاباتي نزديک به رئيس جمهور قرار دارند، هواداران آقاي قاليباف و فهرست انتخاباتي ايشان هستند. گفته شده است که شانس اين جريان براي پيروزي در انتخابات، بيش از جريان متمايل به احمدي نژاد است. 
خب ببينيد مردم دو گروهند. يک گروه بدنبال واقعيت هستند و گروه ديگر را هم راحت مي توان خريد.
آقاي قاليباف گروهي را "خريده اند"؟

بله، قاليباف اين گروها را خريده است.هر ميزان رايي که ايشان بياورد با هزينه اي است که هم اکنون در حال صرف آن است.به هر حال آنها که خريدني هستند دارند خريده مي شوند و آنها هم که بدنبال حقيقت هستند، راه خود را پيدا مي کنند.
اساسا به گمان جريان نزديک به احمدي نژاد، عمده ترين نقطه تفارق با جريان قاليباف چيست؟ 
ببينيد اصلا افراد براي ما مهم نيستند. تفرق بين تفکر آنها وجود دارد. اين دو عزيز ما تفکراتي دارند که مغاير يکديگر است.
عمدتا چه مغايرتي؟

احمدي نژاد نگاه مردمي دارد و فکر مي کند بايد مشکلات مردم را شنيد و آنها را حل کرد اما قاليباف قائل به اين مساله نيست.
به نظر جريان هفکر با احمدي نژاد، مقام رهبري چه نگاهي به اين "تفارق" دارد؟
 
ما در اولين ملاقاتي که بعد از انتخاب آقاي قاليباف به شهرداري تهران با مقام معظم رهبري داشتيم ايشان فرمودند که ملاقات هاي مردمي که شهردار قبلي مي گذاشت، اقدام خوبي بود، اين روند را ادامه دهيد، اما آقاي قاليباف اين روند را ادامه نداد.
يعني بر خلاف نظر رهبري عمل کرد؟ 

به هر حال آقاي قاليباف فکر مي کنند که ملاقات با مردم ممکن است نوعي بي عدالتي به همراه بياورد.چون يک گروه را مي توان ديد، گروه ديگر را نمي توان ديد.


حضور نام پروين احمدي نژاد در صدر فهرست انتخاباتي متمايل به رئيس جمهور مي تواند پيام خاصي به طيف هاي ديگر جناح موسوم به "اصولگرا" تعبير شود؟ 

ببينيد، خانم احمدي نژاد هم مانند بقيه افراد حق دارد که در انتخابات نامزد شود، به صرف اينکه او خواهر آقاي رئيس جمهور است نمي توان اين حق را از او گرفت. ضمن اينکه ايشان جزء فعالان سياسي و اجتماعي مملکت بوده اند.
چه فعاليتي داشتند؟ 

جزء گروههاي فعال بوده اند.
چه نوع فعاليتي؟

در دوره هاي قبلي شوراي شهر و مجلس شوراي اسلامي ايشان نامزد مي شدند و نام شان در فهرست هاي انتخاباتي بوده است، اما آن زمان چون خواهر رئيس جمهور نبود، کسي متوجه نمي شد. در ضمن ايشان فوق ليسانس دارند.فردي که فوق ليسانس و سابقه فعاليت اجتماعي دارد مي تواند در ليست قرار بگيرد مخصوصا وقتي منطبق با شاخص هايي که اشاره کردم باشد.
راي به نظام
"جبهه پيروان خط امام و رهبري"، بر خلاف تصميم پيشين فهرست ديگري را منتشر کرده اند. 
بله، جبهه پيروان خط امام و رهبري تا ديروز تصميم ديگري داشتند اما مثل اينکه اکنون به صرافت افتاده اند که فهرست ديگري بدهند.
در اين فهرست هم حضور داريد؟ 

بله، به نظر مي رسد اسم من در اين فهرست هم باشد.
شما شانس ائتلاف پانزده نفره جناح اصلاح طلب را براي پيروزي در انتخابات به چه شکل مي بينيد؟ 
اين مساله بعد از انتخابات براي مردم مشخص مي شود! [مي خندد]
بخشي از چهره هاي جريان اصلاح طلب و هوادارانشان شرکت مردم در انتخابات و راي دادن به فهرست خود را به نوعي ابراز مخالفت با سياست هاي حاکم عنوان مي کنند و گروه ديگري هر نوع شرکت در انتخابات در جمهوري اسلامي و راي دادن را مهر تائيد بر سياست هاي جاري، نظام جمهوري اسلامي و ولايت فقيه عنوان مي کنند.ائتلاف انتخاباتي نزديک به احمدي نژاد در اين مورد چه فکر مي کند؟ 

نظر دوم دقيقا درست است. هر نوع راي دادن يعني حمايت از نظام و راي ندادن يعني بي تفاوتي. به نظر ما همه بايد در انتخابات شرکت کنند و به ائتلاف مورد نظر خود که در چهارچوب نظام جمهوري اسلامي همگي تاييد شده اند راي دهد. مردم شريف ايران همانطور که در گذشته نشان دادند در اين انتخابات هم حضور پيدا مي کنند و به فهرست مورد نظر خود راي مي دهند.
سپاسگزارم

No comments:

Post a Comment