Tuesday, December 26, 2006

جشن هسته اي مي گيريم

"اصحاب رسانه بايد بدانند که اين قطعنامه توطئه است، نبايد تبليغات رواني دشمن تاثيرگذار شود." حميدرضا حاجي بابايي، عضو هيات رئيسه و کميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس اسلامي در حالي که به کليه مطبوعات و رسانه هاي داخلي ابلاغ شده که به جاي ترکيب "قطعنامه تحريم ايران" از جمله "قطعنامه ضد ايراني شوراي امنيت" استفاده کنند، با ذکر جمله فوق در گفتگو با "روز" تاکيد کرد که اين قطعنامه از نظر تهران بي اعتبار است. او افزود: غني سازي اورانيوم با شدت بيشتري ادامه مي يابد و در"دهه فجر"، جمهوري اسلامي "جشن هسته اي" خواهد گرفت. 

آقاي حاجي بابايي، موضع هيات رئيسه و کميسيون امنيت ملي مجلس در مورد قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد چيست؟
اين قطعنامه، از نظر ما قطعنامه اي غير کارشناسي و غير حقوقي است.
با چه استدلالي؟
به دليل اينکه با هيچ يک از مباني حقوقي بين المللي سازگاري ندارد. امريکا به دنبال شکست هاي پي در پي خود در افغانستان، عراق، جنوب لبنان و فلسطين و همچنين شکست اين دولت در انتخابات کنگره و سنا بدنبال شکستن انزوايي بود که براي اين کشور و اسرائيل بوجود آمده بود. به همين دليل در طول چند ماه گذشته سعي کرد پرونده هسته اي ما را از آژانس به شوراي امنيت ببرد و شوراي امنيت قطعنامه هايي عليه ماصادر کند. امريکا با تهديد و تطميع، علي رغم مخالفت کشورهاي ديگر، شوراي امنيت را مانند ابزاري در دست گرفت و اين قطعنامه صادر شد.
به اين ترتيب قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل براي جمهوري اسلامي از نظر حقوقي الزام آور نيست؟
خير، اين قطعنامه براي ما هيچ الزام قانوني و حقوقي ندارد و جمهوري اسلامي ايران با همه قدرت کار خود را ادامه مي دهد. 3000 هزار سانتريفيوژ جديد را به کار مي اندازيم و غني سازي اورانيوم را با شدت ادامه مي دهيم.
رئيس جمهور، از جشن هسته اي در دهه فجر، سالگرد انقلاب ايران گفته است...
بله، در دهه فجر جشن بزرگ اين پيروزي را مي گيريم.
آنچه که در قطعنامه تحريم ايران آمده ـ با وجود تغيير ماهيت بسياري از بندها بر خلاف خواسته واشينگتن ـ تا چه حد مي تواند در تعامل جمهوري اسلامي با جامعه جهاني موثر واقع شود؟
تهديدات و تحريم هاي امريکا نمي تواند در صحنه بين المللي موثر و کارآمد باشد.
چطور نمي تواند؟
اولا به دليل اينکه يک قطعنامه سياسي است. شخصيت هاي حقيقي و حقوقي و صاحبان قدرت در دنيا با توجه به منافع ملي خود، به قطعنامه به صورت الزام آور نگاه نمي کنند و بي توجه از کنار آن مي گذرند.
قطعنامه را خنثي مي کنيم
اما هم اکنون اجماع نسبي جهاني در اين مورد وجود دارد.
جمهوري اسلامي ايران در منطقه، موقعيتي استراتژيک دارد. نفوذي که ما در کشورهاي مختلف داريم يکي از عوامل موثر در بي تاثيري اين قطعنامه است. از طرف ديگر اقتصاد، امري جهاني است و ما وقتي به اين طرف حرکت مي کنيم، مهم ترين مساله براي کشورها، منافع اقتصادي و ملي آنهاست. به هر حال جمهوري اسلامي ايران تعامل خوبي با کشورهاي دنيا دارد و نقشي کليدي در منابع انرژي جهان و مخصوصا در منطقه استراتژيک خليج فارس دارد.
توقيف دارايي هاي موسسات ايراني که به نوعي در ارتباط با فعاليت هاي اتمي ايران تشخيص داده شوند، يکي از برجسته ترين بندهاي اين قطعنامه است. نظر کميسيون امنيت ملي مجلس در مورد اهميت اين بند در ايجاد مانع براي دستيابي تهران به فن آوري هسته اي چيست؟
دانش ما، دانش فني و بومي است. جمهوري اسلامي ايران، قدرت ايستادن روي پاي خود را دارد. همانطور که اشاره شد، اين قطعنامه سياسي است و از نظر حقوقي و منافع ملي کشورها قابل تبعيت نيست.
از زمان انتشار خبر تصويب قطعنامه تحريم ايران در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، واکنش مقامات جمهوري اسلامي بيشتر مبتني بر "بي اهميت" جلوه دادن اين قطعنامه و مسير پيش روي کشور است. موضع کميسون امنيت ملي چگونه است؟
هر اقدامي که در دنيا شکل مي گيرد براي ما اهميت خاص خود را دارد.
اما اظهار نظر مقامات و همچنين بيانيه وزارت خارجه جمهوري اسلامي سعي در "بي اهميت" جلوه دادن قطعنامه شوراي امنيت داشت.
ببينيد، اهميت نه از اين نظر که ما را تحت تاثير قرار دهد.
پس چي؟
اهميت از اين نظر که ما همه نيروي خود را براي خنثي کردن اين اقدام به کار خواهيم گرفت. يک نمونه آن تصويب طرح دو فوريتي مجلس است که در صورت نهايي شدن دولت مجاز به تجديد نظر در مورد عضويت ايران در NPT است.
در بيانيه وزارت خارجه جمهوري اسلامي گفته شده "تصميمات بي اعتبار شوراي امنيت"، چنين رويکردي از سوي تهران نسبت به اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد از نظر منافع ملي در حال حاضر مي تواند توجيه شود؟
اعضاي اين شورا هر کاري از دستشان بر بيايد بر عليه ما انجام مي دهند و هيچ وقت در اين زمينه کم نگذاشته اند. به هر حال، آنها اقدامي را که لازم بدانند انجام مي دهند.
سپاسگزارم

No comments:

Post a Comment