Tuesday, December 19, 2006

آدرس های غلطی که اصلاح طلبان می دهند

 علي اکبر معين فر، وزير نفت دولت موقت، و از چهره هاي سرشناس ملي، انتخابات اخير شوراها و خبرگان را از زاويه ديگري مي بيند: شنيدن جواب نه از مردم. با وي در مورد اين انتخابات گفت و گويي کرده ايم که در زير مي آيد.
آقاي معين فر، تحليل کلي شما از انتخاباتي که انجام گرفت و اعلام نتايج اوليه آن چيست؟

ببينيد، همه عوامل عدم اعتماد مانند گذشته در جريان اين انتخابات وجود داشت. اما نکته بارزي که در آن وجود داشت جواب نه به احمدي نژاد خيلي قوي بود. اگر فرض کنيم که تقلب هم نشده باشد، وضع آقايان به گونه اي است که جواب نه را از مردم شنيدند.
اکثريت پيدا کردن جريان متمايل به قاليباف در شوراي شهر، تا چه حد مي تواند چندپارگي ها در ساختار گروه موسوم به "اصولگرا" را آَشکار کند؟

والله اظهار عقيده کردن در مورد اين جريان و احتمال آرايش سياسي داخل آنها کمي مشکل است. من بطور کلي اعتقادي به اين همه فعاليت در چهارچوب اين نظام ندارم و مسائل مملکت را آنطور که جريان اصلاح طلب حکومتي سعي داشت القا کند نمي بينم. اينکه برخي از آقايان معتقد بودند انتخابات اخير مي تواند مقدمه باز شدن فضاي سياسي مملکت شود از نظر من درست نيست.
اساسا رويکرد به هر نوع ساز و کار انتخاباتي در ساخت کنوني قدرت در ايران را چطور مي بينيد؟

من هيچ اعتقادي به ساز و کار انتخابات در اين ساخت قدرت ندارم. تا زماني که تغييرات ساختاري در نهادهاي اصلي مملکت ايجاد نشود، اميد به هيچگونه گشايشي نيست.
حضور جريان رفسنجاني و پيروزي او در انتخابات خبرگان رهبري تا چه حد مي تواند حائز اهميت باشد؟

رفسنجاني در صحنه حاضر شد، براي اينکه او هميشه براي هر نوع معامله اي با جناح هاي سياسي جمهوري اسلامي آماده است. براي حفظ حيثيت او، در رديف اول هم قرار گرفته. اما بر خلاف بسياري از اصلاح طلبان من مسائل مملکت را جنگ قدرت ميان رفسنجاني و مصباح يزدي نمي دانم. به اعتقاد من در پايان دوران دولت آقاي خاتمي، تمام نظرات به مرکز اصلي معضل مملکت متوجه شده بود که همان مساله "ولايت فقيه" و "رهبري" بود. همه اين اقداماتي که بعد از آن مقطع تاريخي و در جريان همين انتخابات اخير هم صورت گرفت، آدرس هاي غلطي است که از سوي "اصلاح طلبان" براي گمراهي افکار عمومي و غفلت از معضل اصلي مملکت داده مي شود.
سپاسگزارم



No comments:

Post a Comment