Monday, December 18, 2006

مردم با جريانات افراطي مخالفند


با اعلام نتايج اوليه انتخابات شوراي شهر تهران، دکتر نادر شريعتمداري، رئيس کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران در گفتگو با روز، ضمن تحليل نتايج اين انتخابات تاکيد کرده است که "مردم نشان دادند با جريانات موجود افراطي مخالفند". متن اين مصاحبه را مي خوانيد


آقاي شريعتمداري، شما آرايش نيروهاي سياسي داخل حاکميت را با توجه به نتايج اوليه انتخابات شوراي شهر تهران چگونه مي بينيد؟ 

خب ما بايد در انتظار اندکي تغيير در اين نتايج اوليه هم باشيم. اما در هر حال من فکر مي کنم اين نتيجه نشان داد مردم همچنان به جريان اصولگرايي اعتماد دارند. آنها در عين حال از بين جريانات موجود، تمايل خود را به جريانهاي متعدل تر و کارشناسانه تر نشان دادند. در واقع مردم عملا با جريانات موجود افراطي مخالفت کردند.
منظورتان از "افراطي" جريان سياسي احمدي نژاد است؟ 

جريانات افراطي چه در اصلاح طلبي و چه در اصولگرايي. نظر عمومي مردم در اين انتخابات به سوي تثبيت مديريت شهري است. به نظر مي رسد مردم تغييرات زياد در مديريت ها را به سود منافع خود تشخيص نداده اند.
در جريان انتخابات، فهرست ائتلاف حاميان دولت با قاطعيت از پيروزي در انتخابات شوراي شهر تهران و کسب اکثريت کرسي هاي شوراي شهر مي گفت؛ اما حالا طبق نتايج اوليه از بيست و يک نفري که حائز بيشترين راي تهران هستند، يازده نفر به ائتلاف اصولگرايان، هفت نفر به اصلاح طلبان و تنها سه تن به فهرست حاميان دولت تعلق دارند. پيش بيني جريان نزديک به رئيس جمهور بر مبناي چه مستنداتي قرار داشت؟ 

البته اين پيش بيني گروهي از اصولگراها بود که اشاره کرديد. ما از ابتدا همين ترکيب را پيش بيني مي کرديم.
اقبال بيشتر مردم به جريان متمايل به شهردار تهران، رويگرداني بخشي از هواداران احمدي نژاد تعبير نمي شود؟ 
من فکر مي کنم در اين رابطه نبايد وارد تفاسير سياسي تند شويم. يادمان نرود که مردم با رايي که دادند به سوي تعادل حرکت مي کنند. لذا هرگونه تفسير افراطي از اين جريانات همان قدر اشتباه است که پيش بيني بخشي از جريان اصولگرا در مورد نتايج انتخابات بود.
پيروزي جريان آقاي رفسنجاني در انتخابات خبرگان را با توجه به بحث هاي گسترده در اين زمينه، چگونه تفسير مي کنيد؟ 
پيروزي ايشان را هم در مجلس خبرگان در چهارچوب اعتدال گرايي مي دانم. هرگونه برخورد افراطي که به نوعي شخصيت هاي برجسته انقلاب را منزوي کند مورد تاييد مردم قرار نمي گيرد. از طرف ديگر جريان ايشان هم بايد از اين اعتماد تصوير درستي داشته باشند. اگر بخواهند فضايي بيشتر از آنچه هست را براي خود متصور باشند مانند گذشته جواب مي گيرند.
تقويت گروه آقاي قاليباف در شوراي شهر تهران، در صحنه سياسي داخلي و خصوصا در ميان آرايش سياسي جريان موسوم به "اصولگرا" تغيير خاصي بوجود مي آورد؟ 

من فکر نمي کنم تغيير خاصي روي دهد. به نظر من جمع بندي آنچه در نتايج اوليه انتخابات مشاهده شده، تثبيت مديريت کشور است. مردم اين را درک کرده اند که تغيير زودهنگام مديريت هاي شهري در جهت پاسخگويي به مطالبات آنها نيست. به نظر مي رسد مديريت آقاي دکتر قاليباف در اين مرحله نياز به زمان بيشتري دارد تا اقداماتي که در اين مدت انجام داده به نتيجه برسد و مردم از آن بهره بگيرند.
با توجه به نتايج اوليه انتخابات شوراي شهر تهران، گمان مي کنيد چقدر نزديکي هاي جريان آقاي قاليباف با "اصلاح طلبان" در صحنه سياسي داخلي بيشتر شود؟ 

آقاي قاليباف يک چهره اصولگرا است و انشالله خواهد ماند.
هواداران آقاي احمدي نژاد در شوراي شهر معتقدند که آقاي قاليباف عده اي را "خريده اند". شما چه فکر مي کنيد؟ 
من فکر مي کنم همه بايد به جاي بيان برخي مسائل از نتايج اين انتخابات درس هاي مناسبي بگيريم. من وارد چنين بحثي نمي شوم چون فکر مي کنم بحث خارج از چهارچوبي است. آنها بايد با واقعيت ها برخورد منطقي داشته باشند.
شما در کميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر، پيگير تخلفات مالي صورت گرفته در شهرداري بوديد، با ترکيب جديد دوره سوم شوراي شهر، آيا از اين نگراني ها کاسته مي شود؟ 
بببينيد، اين يک بحث بلند مدت سيستم مالي است. در آينده شفافيت هاي بيشتري به لحاظ سيستم عملکرد مالي بوجود مي آيد و اميدواريم در آينده اين نگراني ها به حداقل برسد.


No comments:

Post a Comment