Wednesday, January 3, 2007

سهيمه بندي جنسيتي طرحي ظالمانه است

"طرح سهميه بندي جنسيتي براي ورود به دانشگاه ها واقعا ظالمانه است." نفيسه فياض بخش، نماينده تهران و عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس اسلامي با ذکر اين جمله تاکيد مي کند که تصويب اين طرح در مجلس بعيد به نظر مي رسد. عضو فراکسيون زنان مجلس اسلامي، درباره "کمپين يک ميليون امضا براي تغيير قوانين تبعيض آميز در مورد زنان" نيز معتقد است نبايد "جوسازي کرد" وي در عين حال مي گويد مواردي از مباحث حقوقي مطرح در اين کمپين که با "احکام قرآن" مغايرتي نداشته توسط فراکسيون زنان، در مجلس طرح شده و در حال بررسي است.      
خانم فياض بخش، طرح "سهميه بندي جنسيتي براي ورود به دانشگاههاي کشور" که در مجلس ششم از سوي فراکسيون اقليت مطرح شد و به جايي نرسيد، بار ديگر در مجلس هفتم مطرح شده است. فراکسيون زنان مجلس نسبت به ارائه دوباره اين طرح چه موضعي دارد؟
بعيد است اين طرح راي بياورد. خود من هم با اين طرح موافق نيستم، زيرا منطبق با نظام عدالت محور نيست. طبيعي است که هر فردي بايد بتواند در هر رشته اي که به آن علاقه مند است تحصيل و آينده خود را انتخاب کند. اينکه حکومت بخواهد در سلايق مردم دخالت کند، به صلاح نيست.
خب اين طرح بار ديگر ارائه شده است و ...
ممکن است چند نماينده مجلس اين کار رابکنند، اما نمايندگان ميليون ها طرح ارائه مي کنند. فکر نکنم اين طرح عملي شود.
شايد فضاي سياسي دولت نهم ارائه دوباره چنين طرحي را اقتضا کند. نه؟
به نظر من دولت مي تواند خط مشي هاي کلي را سياستگزاري کند اما دخالت در سلايق مردم منطقي به نظر نمي رسد.
موافقان اين طرح در مجلس، نسبت بالاي دختران به پسران در دانشگاهها را سبب "افزايش سن ازدواج" و "بالا رفتن آمار طلاق" عنوان کرده اند و اينکه "قداست خانوادگي که وجه امتياز اسلام از ديگر اديان و کشور بر کشورهاي غربي است، ضربه اي غير قابل جبران متحمل مي شود"...
حالا يک نفر اين مسائل را مطرح کرده است. نمايندگان در نطق هاي پيش از دستور خود حرف هاي زيادي مي زنند.
گفتيد شما مخالف هستيد. چرا؟
ما اگر مي بينيم حضور دختران نسبت به پسران رشد بيشتري در دانشگاهها دارد، بايد علت ضعف پسرها را بررسي کنيم. بايد موانع را از جلوي آنها برداريم نه اينکه جلوي دخترها مانع ايجاد کنيم. الان واقعا براي پسرها مشکل اشتغال هست. آنها مي خواهند ازدواج کنند و. . . بايد اين موانع را رفع کرد. الحمدالله جمهوري اسلامي به دخترها امتيازات خوبي داده، طبيعي است که دختران پيش رفته اند. اما طرح سهميه بندي جنسيتي براي ورود به دانشگاهها واقعا ظالمانه است.
اگر مغاير اسلام نباشد
فراکسيون زنان مجلس هفتم در طول اين مدت تا چه حد به مساله زنان حساس بوده و چه اقدامات موثري در اين مورد انجام داده است؟
فقط دو ماه بعد از شروع کار مجلس هفتم ما اولين طرح را در دفاع از حقوق خانم ها تقديم هيات رئيسه کرديم و ثبت شد.
چه اقدام موثري انجام گرفته است؟
به حمدالله توفيقات خوبي داشته ايم.
چه توفيقي؟
در زمينه حقوق قضايي و خصوصا فرهنگي.
نتايج چي؟
خب تا اين طرح ها به شور دوم برسد قطعا زمان مي برد. اما من اميدوارم تا پايان دوره هفتم مجلس، دستاوردهاي خوبي داشته باشيم.
طرح آئين دادرسي خانواده به کجا رسيد؟
اين طرح گام بي نظيري است که با تلاش فراکسيون خانم هاي مجلس هفتم انجام گرفته است. اين طرح در حال بررسي است و با فشاري که نمايندگان آوردند دولت هم دارد لايحه اي براي بار مالي آن مي دهد. اين طرح در دادرسي مربوط به خانمها تحولي را در دادگاهها ايجاد مي کند. طرح ايجاد مراکز مشاوره خانواده هم تحول زيربنايي در دادرسي قضايي زنان ايجاد مي کند.

خانم فياض بخش، مدتي است کمپيني براي جمع آوري يک ميليون امضا براي لغو قوانين تبعيض آميز در مورد زنان به راه افتاده است. بخشي از فعالين زن با خاستگاهاي انديشگي مختلف در اين کمپين فعال هستند. فراکسيون زنان مجلس در خصوص مباحث حقوقي مطرح در اين کمپين چه فکر مي کند؟
بله، من موارد اين کمپين را خوانده ام.  


خب؟
طرح بخشي از اين موارد را که قابل اصلاح بود ما در مجلس ارائه داديم. 

سرکوب تجمع زنان و مردان تحولخواه در میدان هفت تیر، بیست و هشت سال پس از انقلاب بهمن

مثلا؟
طرح اصلاح قوانين حمايتي زنان، طرح حمايتي بيمه و بازنشستگي زنان. ما اين طرح ها را به مجلس داده ايم و اميدواريم اقدامات اساسي در اين زمينه صورت بگيرد. چون اين طرح ها بار مالي دارد پذيرش آن از سوي دولت سخت است. ما داريم منابع مالي اين طرح ها را در بودجه امسال فراهم مي کنيم.
خب، موارد متعدد ديگري در اين کمپين قوانين تبعيض آميز در مورد زنان عنوان شده که. . .
به هر صورت ما يک اصولي در اسلام داريم.
خب اگر با يک ميليون امضا، چنين مطالباتي، مطالبات همگاني مردان و زنان ايراني شناخته شود چه؟
قطعا اسلام مصالح بالاتري را در نظر داشته که شايد نتوان آن را با عقل ناقص بشري تفسير کرد. ما موارد را ديده ايم و تا آنجا که ميسر بوده در مجلس مطرح کرده ايم.
مسئولين و سياستگزاران فعلي، چقدر به اين موارد توجه دارند؟
الحمدالله مسئولين ما به اندازه کافي به اين مسائل توجه دارند. به تمامي موارد توجه دارند. قوانين هم به تدريج دارد مسير عادلانه را طي مي کند. امضا جمع کردن و ايجاد جوسازي و نگراني در مردم شايد چندان جالب نباشد. خود شما در مورد افزايش حضور دختران در دانشگاهها مي گوييد. اين آمار تقريبا در جهان بي نظير است.
اقدامات لازم براي برابري حقوقي زنان در برابر قانون، از سوي نمايندگان چه زماني و چگونه انجام مي پذيرد؟
ما بايد با نظر فقها و مراجع اقدام کنيم.
يعني چي؟
به هر حال ما يک کشور ليبرال نيستيم، يک کشور اسلامي هستيم و قوانين ما تا آنجا که با احکام قرآن مغايرتي نداشته باشد بايد اصلاح شود.
سپاسگزارم

No comments:

Post a Comment