Monday, January 15, 2007

بايد سران قوا راهي بينديشند

عکس: رضا معطریان ، شرق

"خواهر رجبی جویای نام است. امیدواریم بحمد الله در راه خود موفق شود. ما هم بدمان نمی آید یک خواهری که گمنام بوده هر طور شده مشهور شود." قیصر صالحی، عضو کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس اسلامی با ذکر سخنان فوق در مورد نامه اخیر همسر سخنگوی دولت به رهبری و موضع گیری تند او نسبت به نمایندگان مجلس در حمایت از دولت، تاکید می کند"جوابش را نباید داد". صالحی، اگر چه به "برخورد سرد دولت و مجلس" اشاره می کند، اما احتمال حرکت مجلس به سوی صدور رای"عدم کفایت دولت" را منتفی می داند، زیرا: "به حمد الله ما دارای رهبری هستیم که با افکار خردمندانه خود بارها دیده ایم در بحران های مختلف دخالت کرده و ما آن بحران ها را پشت سر گذاشته ایم".
آقای احمدی نژاد هیچ پاسخی به دعوت رئیس مجلس برای حضور در مجلس و ارائه توضیح درباره اقدامات دولت در راستای قانون برنامه نداد.به گمان شما، فضای تعامل دولت و مجلس چرا به این شکل درآمده؟
حالا هر کسی یک برداشتی از تعامل بین دولت و مجلس دارد.
خب؟
من معتقدم مصالح و منافع مردم ایجاب می کند دولت و مجلس برای تعامل بهتری تلاش کنند. ما الان در برهه ای هستیم که نیاز به وحدت بیشتر مطرح است. تمام سعی و تلاش نمایندگان برای این تعامل بهتر انجام می شود اما یک سری افراد در دولت احمدی نژاد نفوذ کرده اند که نقش مخربی دارند.یکی از شعارهایی که در پیروزی احمدی نژاد نقش زیادی داشت کابینه هفتاد میلیونی بود. دولت آقای احمدی نژاد باید از تمامی افکار و جناح ها استفاده می کرد که این اتفاق نیفتاد. این عرف ناپسند نه تنها در دولت نهم که در دولت های "کارگزار" و "سازندگی" هم اتفاق افتاد.
آقای صالحی، امضای نمایندگان مجلس برای نامه فراخواندن رئیس جمهور به کجا رسیده؟
هنوز به اندازه کافی نرسیده است. یک سوم نمایندگان مجلس باید این نامه را امضا کنند. در صورت به حد نصاب رسیدن این نامه، رئیس جمهور ملزم به ارائه توضیح در صحن علنی مجلس می شود.
شما نامه فراخوان رئیس جمهور به مجلس را امضا کردید؟
نه. من امضا نکردم.
چرا؟
چون معتقدم در شرایط فعلی باید تعامل بهتری بین مجلس و دولت وجود داشته باشد.
خب،بعد نظارتی کار نمایندگان چه؟
مجلس ابزارهای مختلفی برای نظارت بر کار دولت دارد. من معتقدم هنوز وقت آن نرسیده که ما بخواهیم از ابزار "سوال" استفاده کنیم. متاسفانه نتیجه این برخوردهای سرد و عدم تعامل دولت و مجلس در جلسات صحن علنی مجلس دیده می شود.این روند نه به صلاح دولت و نه به صلاح مجلس است.
این روند آیا می تواند حرکت به سوی رای عدم کفایت دولت از سوی مجلس محسوب شود؟
ما الان در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که دشمنی امریکا با ما به اوج خود رسیده است. در این موقعیت باید انسجام و وحدت ملی حفظ شود.نظام جمهوری اسلامی ما مفت و مجانی به دست نیامده است.باید سران قوا بنشینند و برای این تعامل راهی بیاندیشند. بحث رای به عدم کفایت دولت، هنوز زود است.
پس چنین مسیری ممکن است پیموده شود؟
من مطمئنم هیچ وقت کار به آنجا نمی رسد.


خب، مگر نگفتید زود است ،یک زمانی شاید... نه؟
نه، الحمدالله در مملکت ما بزرگانی هستند که اگر احساس کنند اختلاف سلیقه ها بیش از حد شده، مشکلات را حل می کنند.
یعنی فراتر از اراده" خانه ملت"؟
بله،بحمد الله ما دارای رهبری هستیم که با افکار خردمندانه خود بارها دیده ایم در بحران های مختلف دخالت کرده و ما آن بحران ها را پشت سر گذاشته ایم.
جوابش را نباید داد
 
در روزهای گذشته، خانم فاطمه رجبی، همسر سخنگوی دولت نامه ای به مقام رهبری نوشت و در حمایت از دولت موضع تندی علیه مجلس اتخاذ کرد. انگیزه جریان ایشان برای طرح این مباحث در برهه فعلی به نظر شما چیست؟
ایشان علیه من هم نامه نوشته اند. می دانید تنها راهش چیست؟
نه.
تنها راهش سکوت است. نباید جواب ایشان را داد.
مجلس هم پاسخی به این اظهارات نمی دهد؟
خیر، ملاک مجلس، قانون اساسی است و هر کدام از نمایندگان فقط در چهارچوب مجلس حرف می زنند. حضرت امام خمینی "ره" فرمودند مجلس در راس امور است. خانم رجبی با توجه به امتیازی که دارد و همسر آقای دکتر الهام است یک مقدار مورد توجه قرار می گیرد.
حالا به گمان شما انگیزه جریان ایشان از طرح چنین مباحثی در برهه زمانی فعلی چیست؟
به هر حال هر کسی می خواهد خودش را مشهور کند. یک زمانی فردی از رانت سیاسی که دارد محروم می شود و به گوشه می رسد اما یک زمانی فردی بدون دلیل فقط در پی کسب شهرت است. خود من هیچ وقت جواب ایشان را نداده ام.
این موضع شفاف احمدی نژاد نیست؟
به هر حال ما باید انتقاد پذیر باشیم، اما متاسفانه بعضی ها در قالب نقد فحش می دهند.
آقای احمدی نژاد، خانم رجبی را "تنها مرد با شهامت در دفاع از دولت" عنوان کرده اند.
این سوال را باید از خود آقای احمدی نژاد پرسید.
ایشان که موضع خود را مشخص کرده اند. من از یک نماینده مجلس می پرسم؟
ببینید خلاصه هر کس می خواهد به هر طریق ممکن مشهور شود.
مثلا با موضع گیری در مورد نفی وقایع تاریخی و....؟
[می خندد] حالا آن بحث دیگری است...
خود شما می گویید هر کسی می خواهد یک طوری مشهور شود...
بله، انسان می تواند مشهور شود،اما به چه قیمتی؟ حالا یکی در خدمت مشهور می شود یکی در خیانت...

No comments:

Post a Comment