Saturday, January 20, 2007

آماده مذاکره ايم

پيرو آخرين فعل و انفعالات در خصوص پرونده هسته اي جمهوري اسلامي، خبرگزاري رويتر از "اقدام هماهنگ" اتحاديه اروپا براي گسترش دامنه تحريم ها خبر داد. اما کمال دانشيار، رئيس کميسيون انرژي مجلس اسلامي مانند بسياري ديگر از مقامات تهران، ضمن منتفي دانستن احتمال هر گونه اقدام نظامي ايالات متحده عليه ايران، بر اين باور است که چنين اقداماتي"رجز خواني سياسي" است. او مي گويد: "هر کار مي خواهند بکنند، ما کار خودمان را مي کنيم. ملت از حقشان مانند آقا امام حسين کوتاه نمي آيند."

آقاي دانشيار،مهلت شوراي امنيت در ارتباط با تجديد نظر در سياست هاي فعلي در قبال پرونده هسته اي و تعليق "غني سازي اورانيوم" رو به اتمام است. اما آقاي احمدي نژاد خبر از برگزاري "جشن هسته اي" داده و ديگر مقامات از توليد تعداد بيشتري سانتريفيوژ و تشديد روند غني سازي اورانيوم گفته اند. موضع رسمي کميسيون انرژي مجلس در اين رابطه چيست؟
اروپا و روسيه علاقه مندند که اين روند با مذاکره دنبال شود. فقط امريکا نظر ديگري دارد.
خب؟
امريکا منزوي شده است و مي خواهد روند اقدامات قطعنامه ادامه پيدا کند.
موضع جمهوري اسلامي در اين فاصله چيست؟
ايران، مذاکره را قبول دارد و انشالله اين تصميم گيري نهايي، به جاي قطعنامه اخير شوراي امنيت به سوي مذاکره برگردد.
با توجه به اعلام استراتژي جديد پرزيدنت بوش در عراق و هشدار شديد خانم رايس و ديگر مقامات واشنگتن به تهران در مورد پرونده هسته اي، با پافشاري جمهوري اسلامي بر مواضع فعلي خود، کميسيون انرژي چه چشم اندازي را براي اين مساله پيش بيني مي کند؟ ضمن اينکه ناظران سياسي با توجه به اهداف و سياست هاي "نئو کان ها" در واشنگتن گزينه "اقدام نظامي" را هم به شکل جدي مطرح مي کنند...
ببينيد ايران با هفتاد ميليون جمعيت و به دليل حضور اسلام، رهبري منسجم، وضعيت جغرافيايي بسيار ويژه و بخصوص وجود نفت، شرايط را طوري به امريکا ديکته کرده که امريکا هيچ وقت به ايران حمله نخواهد کرد. مساله اي که وجود دارد اين است که امريکا از طريق "تحريم" جلو مي رود. اين تحريم ها هم پنج مرحله دارند. الان قدم اول را براي تحريم غني سازي اورانيوم و ساخت موشک برداشته اند. لذا امريکا حالا يا بايد حداکثر قدم دوم را بردارد و مقداري حلقه تحريم را تنگ تر کند يا اينکه به ادامه مذاکرات آژانس بين المللي انرژي اتمي با ايران بازگردد. احتمال برخورد نظامي امريکا با ايران از نظر ما به هيچ وجه صحت ندارد.
چرا؟
نه به لحاظ بين المللي و نه به لحاظ توان امريکا. آنها نمي توانند در آن واحد خود را با سه کشور درگير کنند. به هر حال امريکا هم در عراق دچار چالش شده، هم در افغانستان و هم در امريکاي جنوبي و هم در برخي کشورهاي ديگر...
ناو امريکا خيلي کوچک است
خب، فعل و انفعالاتي که در خليج فارس اتفاق مي افتد، ورود دومين ناو ايالات متحده به آبهاي مجاور ايران،اظهارات اخير پرزيدنت بوش و وزير دفاع امريکا و هشدارهايي که برخي از تريبون هاي ضد جنگ در امريکا در ارتباط با احتمال"اقدام نظامي" عليه ايران و مواضع اخير بريتانيا نسبت به ايران، موضع گيري جهان عرب در قبال جمهوري اسلامي،مواضع اخير اتحاديه اروپا و... همه اينها از ديد مقامات تهران چطور معنا مي شود؟
ببينيد ورود اين ناو جديد معناي خاصي ندارد.
يعني چي؟
يعني آنقدر کوچک است که هر چقدر از اين ناوها را وارد منطقه کنند بيشتر خود را در معرض نابودي قرار مي دهند.
همين؟
بله، فقط دارند ناوهاي خود را جابجا مي کنند. ناو قبلي را مي برند، ناو جديد مي آورند. ما به کل حمله نظامي را منتفي مي دانيم و معتقديم به دوازده دليل امريکا فقط از ابزار تهديد استفاده مي کند. اين تهديدات امريکا هم با چالش هاي بزرگي رو به رو شده است.
شما از احتمال گسترش تحريم ها مي گوييد، آيا نگراني در خصوص بحراني تر شدن وضعيت معيشت مردم متعاقب تشديد تحريم ها، در مقامات جمهوري اسلامي هست؟
خوشبختانه ما الان خورديم به ماه محرم.
خب؟
ماه محرم راهي است که نشان مي دهد ملت راه امام حسين "ع" را مي روند ديگر.
وضعيت معيشت مردم؟ تشديد بحران اقتصادي کشور و....؟
ملت ايران در برابر همه مشکلات با قدرت مي ايستند و ترسي از تحريم ها در برابر رسيدن به حق ندارد. راه مذاکره هم باز است.
آقاي دانشيار،گفته مي شود در ميان مقامات نظام، اختلافات جدي در مورد ادامه سياست هاي فعلي دولت آقاي احمدي نژاد در قبال پرونده هسته اي بروز کرده و برخي از مقامات از ادامه اين ديپلماسي به شدت ناراضي هستند. کميسيون انرژي چه موضعي دارد؟
مجموعه نظام که دولت باشد و مجلس باشد و رهبري و قوه قضائيه، همه يک حرف را مي زنند. ما نبايد از حقمان کوتاه بياييم. اما در شيوه برخورد براي رسيدن به حق دو روش وجود دارد. يک روش مي گويد محکم پاي حق مان مي ايستيم بدون مذاکره، و گروه ديگر معتقدند محکم پاي حقمان بايستيم همراه با مذاکره. اختلاف، در مذاکره است. اکثريت به بحث مذاکره اعتقاد دارند.
رابرت گيتس، وزير دفاع امريکا، اخيرا با اشاره به اقدامات جمهوري اسلامي در عراق، گفته است "تبليغات و قدرت نمايي کاذب ايران به سود ما و متحدان منطقه اي ما تمام شد".
اينکه تبليغات به نفع آنها تمام شده است،رجز سياسي است. الان دنيا،با ايران همراهي کرده است. ببينيد کشور اردن که جرات نفس کشيدن نداشت مي گويد ما مي خواهيم تکنولوژي هسته اي داشته باشيم. يعني نظرات محکم ايران، دنيا را متوجه کرد که بحث انرژي،بحث مهمي است و اکثر کشورهاي دنيا به دنبال ساخت نيروگاه هسته اي افتاده اند.
پيرو آخرين اخبار در مورد گسترش تحريم ها و"اقدام هماهنگ" اتحاديه اروپا براي شدت بخشيدن بر اعمال آنها،خبرگزاري رويتر از قول يک ديپلمات نوشته ممکن است فهرست افراد وابسته به برنامه هسته اي ايران که قرار است سفر آنها به اروپا ممنوع شود،طولاني تر شود، موضع تهران در قبال اين تصميمات چيست؟
آنها هر کاري مي خواهند بکنند، ما کار خود را مي کنيم. ملت از حقشان مانند آقا امام حسين کوتاه نمي آيد.
يعني شما فکر مي کنيد مردم ايران به هر شکلي حاضرند بهاي دستيابي جمهوري اسلامي به تکنولوژي هسته اي را بپردازند، با حمله نظامي، تحريم و...؟
اصلا حمله نطامي در کار نخواهد بود.
خب گسترش تحريم ها و اثر آنها بر زندگي و معيشت مردم...
ببينيد، تحريم به نفع مردم ايران است، به ضرر مردم که نيست.
يعني چي؟
با اعمال تحريم، صنايع کشور توسعه پيدا مي کند. کشاورزي توسعه پيدا مي کند. مردم به خود متکي مي شوند. از حالت غفلت وارد بيداري مي شوند. لذا تحريم هم مزاياي زيادي دارد. درست است، تهديد است اما ما اين تهديد را به فرصت تبديل مي کنيم. هر چه تحريم بيشتر شود ما بيدارتر مي شويم.

No comments:

Post a Comment