Monday, January 15, 2007

افزايش نقدينگي دولت، عامل گراني و تورم

همزمان با احضار مديران اقتصادي دولت به مجلس،روبرت بگلريان،عضو کميسيون اقتصادي مجلس اسلامي در گفتگو با "روز" بحث نحوه مديريت حساب ذخيره ارزي،عملکرد بودجه 85 تا به حال، افزايش نقدينگي و توضيحات وزيران در خصوص بازارهاي پولي،مالي و ارز و سياست هاي پيشنهادي دولت براي کنترل قيمت ها را از رئوس اصلي مباحث جلسه امروز مجلس با دولت عنوان مي کند. اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس اسلامي با انتقاد از سياست هاي دولت احمدي نژاد در قبال نقدينگي،سياست هاي اعمال شده توسط بانک مرکزي جمهوري اسلامي را در اين خصوص سازنده نمي داند.

آقاي بگلريان، مجلس در دو روز گذشته به فوريت دو طرح و يک لايحه راي نداد. اين مساله پيرو تحولات اخير در رابطه بين مجلس و دولت به نوعي تقابل با احمدي نژاد عنوان شده است. کميسيون اقتصادي مجلس در اين باره چه فکر مي کند؟
چون بحث، بحث اقتصادي است، من فکر مي کنم واقعا بحث تقابل يا تضاد با دولت نبود.
پس چه بود؟
در درجه اول مربوط به بحث تورم و گراني ها بود که ادامه دارد.
خب بخش عمده اين مساله، ربطي به سازو کار اجرايي کشور ندارد؟
موج افزاينده تورم و گراني به قدري محسوس است که همه به آن اذعان دارند. نمايندگان مجلس هم که در جريان مداوم اعتراضات مردم هستند طبيعتا نمي توانند نسبت به اين مساله بي تفاوت باشند.
بحث افزايش نقدينگي بي سابقه در دولت احمدي نژاد مطرح است که با توجه به سابقه عملکرد دو دولت قبلي "کارگزار" و "اصلاح طلب"،کارشناسان اقتصادي معتقدند تشديد اين سياست در دولت کنوني در حال حاضر وضعيت اقتصاد ايران را بحراني تر کرده است.کميسيون اقتصادي در مورد اين افزايش نقدينگي و سياست اعمال شده در اين خصوص که موجب موج افزايش تورم و گراني ها در کشور شده است، چه فکر مي کند؟
افزايش نقدينگي که در سالهاي اخير داشتيم و از نظر تاريخي بي سابقه است، قطعا نقشي اساسي در ايجاد تورم و بالا رفتن قيمت ها داشته است. مجلس نسبت به مسائل اقتصادي، اين تفاوت نگاه را با دولت نهم دارد.

اين "نگاه مجلس" به ريشه هاي معضلات اقتصاد ايران آيا در متمم بودجه يا در بودجه سال 86 منعکس مي شود؟
من در مورد آينده نمي توانم قضاوت کنم، اما مي توانم بگويم برخورد مجلس نسبت به معضلات اقتصادي، کارشناسي تر و علمي تر شده است.
اين "نگاه کارشناسي" که اشاره مي کنيد چقدر در آمار و ارقام مطرح در بودجه که دولت آنها را تنظيم کرده اعمال شده است؟
ما بايد بودجه خود را با توجه به شرايط و واقعياتي که مي بينيم ببنديم. اما باز هم نفت 45 دلار در بودجه مطرح شده است. اين رقم بالايي است. ما بايد هم محتاط ترباشيم و هم هزينه ها را مديريت دقيق کنيم ، اتفاقي که تا به حال نيفتاده است. البته اين مساله در همه دولت هاي ما وجود داشته است.به هر حال ما فکر مي کنيم در شرايط فعلي بودجه ما بايد انقباضي تر باشد.
آقاي حداد عادل رئيس مجلس، چندي پيش با نوشتن نامه اي از الزام دولت به گزارش عملکرد اقتصادي و ميزان انطباق آن با قانون برنامه چهارم نوشت، اما اين اتفاق نيفتاد.
چون دولت در انتظار برخي برنامه هاي خود است تا اثربخشي نهايي آنها را ببيند و به جمع بندي هايي برسد و بعد گزارش آن را به مجلس ارائه دهد.
اما طبق قانون برنامه و بودجه مجلس مي تواند هر زماني چنين خواسته اي را از دولت مطرح کند.
بله، اين حق مجلس است. نمايندگان هم بايد به جامعه پاسخگو باشند و در سياست گزاري ها به خصوص در بحث بودجه با دولت تعامل سازنده اي را پيش بگيرند.

No comments:

Post a Comment