Tuesday, January 23, 2007

کاهش قيمت نفت، عامل ديرکرد بودجه

مرتضي تمدن، منشي کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اسلامي، در گفتگو با "روز" از روند بررسي لايحه بودجه سال 86 و دلائل تاخير دولت در تحويل آن به مجلس مي گويد. وي معتقد است اختلافات بين دولت و مجلس به گونه اي نيست که مجلس به سمت "سوال و طرح عدم کفايت رئيس جمهور" برود. 

آقاي تمدن، گفته شده که بيشترين تغيير در لايحه بودجه 86 مربوط به جابجايي رديف هاي بودجه است. تا به حال دو نگرش به اين لايحه بودجه، که حواشي بسياري نيز داشته، مطرح شده است: يکي نگاه رئيس جمهور و ديگري نگاه کميسيون تلفيق مجلس. کميسيون برنامه و بودجه درباره اين دو نگرش چه فکر مي کند؟
در خصوص نگرش اول، بودجه اي که آقاي رئيس جمهور به مجلس آورده، يک بودجه انقباضي است. بودجه اي که شرايط انقباضي در بخش هاي مختلف آن معلوم است. به هر حال بحث تورم و بالا بودن ميزان نقدينگي، بودجه اي انقباضي را مي طلبيد.
مبناي اصلي انقباضي بودن بودجه، مربوط به کاهش هزينه هاست. يعني اتفاق افتاده؟
بله، منفي 6/5 دهم درصد هزينه ها کاهش داشته است. در مصارف ارزي بودجه 38 درصد کاهش مشاهده مي کنيم. در برداشت از حساب ذخيره ارزي هم با همين ميزان برداشت مواجه هستيم.
حالا اينکه بودجه 86 انقباضي است يا خير با بحث در آمدها و واقعي بودن آنها مرتبط است. آيا درآمدهايي که دولت در بودجه پيش بيني کرده، درآمدهايي واقعي است يا غير قابل تحقق؟
اين مساله اي است که ما بايد در مجلس به آن رسيدگي کنيم، الان نمي توانيم به اين مساله پاسخ دهيم زيرا هنوز به رديف هاي سندي نرسيده ايم. بايد درآمدها را بررسي کنيم. يکي از ويژگي هاي هر بودجه واقعي بودن آن است. فردا در زمان اجراي اين بودجه نبايد با غيرقابل تحقق بودن اين درآمدها يا نياز به اصلاحيه و متمم رو به شويم.
درآمدهاي اين بودجه از نظر کميسيون برنامه و بودجه مجلس، شامل اين "واقعي بودن" مي شود؟
الان واقعا نمي شود گفت. ما بودجه واقعي را بودجه اي مي دانيم که در دو جهت واقعي باشد: يکي در پيش بيني ها، بخصوص پيش بيني منابع درآمدي و ديگر آنکه در مرحله اجرا، آن را اجرا کرد. يعني ممکن است الان ما بر اساس نظر رئيس جمهور بگوييم اين بودجه خوبي است و انقباضي است و همه شاخص هاي مورد نظر ما براي کاهش پيدا کردن، در آن ملحوظ شده اند، ولي آيا در عمل اين بودجه قابل اجرا خواهد بود؟ درباره اين مساله هم اکنون نمي توان قضاوت کرد. ظرف بيست روز آينده با بررسي رديف هاي درآمدي مي توان نتيجه را اعلام کرد.
اين رديف هاي درآمدي در مقايسه با رديف هاي درآمدي در لايحه بودجه 85 به چه شکل است؟
بايد بررسي شود و اين مقايسه با بودجه 85 صورت بگيرد. هم اکنون بخشي از درآمدهاي بودجه سال 85 تحقق پيدا نمي کند. مثلا در بخش فروش سهام شرکت هاي دولتي يا در بخش واردات و. . . اين مساله دولت را با کسري بودجه مواجه مي کند. بايد ديد آيا همين مسائل در بودجه 86 تکرار شده است يا نه. اگر اينگونه باشد ما با مشکلاتي رو به رو مي شويم.
مجلس و برداشت دولت از حساب ذخيره ارزي
اين بودجه در موعد مقرر به مجلس نرسيد و درباره تعامل دولت و درواقع مديران اقتصادي دولت با مجلس حواشي وجود داشت... کميسيون برنامه و بودجه در مورد اين تاخير چه فکر مي کند؟
ببينيد، بودجه 86 شرايط خاصي داشت. يکي از اين شرايط افت شديد قيمت نفت بود که ما را در وضعيت ناپايداري قرار داد. يعني زماني که داشتيم بودجه سال 86 را تهيه مي کرديم ناگهان قيمت نفت شروع کرد به کاهش يافتن. خب، طبعا اين مساله مقداري دولت را با احتياط مواجه کرد.
مگر مبناي قيمت نفت بر اساس پيش بيني هاي انجام شده نيست؟
خب، اين پيش بيني ها در بسياري از مواقع اتفاق نمي افتد. يکي از حاشيه هايي که در کند کردن روند تحويل بودجه به مجلس تاثير داشت افت شديد قيمت نفت بود. اگر يادتان باشد روزهاي اولي که دولت مشغول تهيه بودجه بود، بحث نفت 45 دلار در بودجه ديده مي شد و بعد رسيد به 34 دلار در مجلس. البته اين تفاوت در زمان تحويل بودجه به مجلس از ده روز بيشتر نشد. نسبت به سالهاي گذشته، حدودا ده روز تاخير داشت.
در مورد تاخير در رساندن بودجه به مجلس، به جمع بندي سفرهاي استاني دولت و گنجاندن هزينه وعده هايي که در اين خصوص داده شده بود هم اشاره مي شود...
بله، يکي دو سفر استاني در همان زمان تهيه بودجه 86 اتفاق افتاد، لذا دولت براي اينکه تعهدات سفرها را در بودجه بگنجاند، در تحويل بودجه به مجلس تامل کرد.
در مورد تاثيرگذاري متمم 3000 ميليارد توماني بر بودجه 86 که در همان روزهاي آخر دولت به مجلس تحويل داد و مجلس آن را رد کرد چه فکر مي کنيد؟
اين متمم قطعا روي بودجه سال 86 تاثيرگذار بود. دولت مي خواست ببيند، مجلس چه اقدامي روي اين متمم انجام مي دهد.
به هر حال برداشت دوباره از حساب ذخيره ارزي توسط دولت احمدي نژاد از سوي مجلس تصويب نشد...
بله، مجلس به دولت اجازه نداد از حساب ذخيره ارزي برداشت کند و گفت از محل جابجايي ها اين مبلغ را تامين کند.
سپاسگزارم

No comments:

Post a Comment